- Podsumowując wykonanie budżetu powiatu za pierwsze półrocze 2013 roku należy stwierdzić, iż budżet realizowany jest prawidłowo. Relacje miedzy dochodami, a wydatkami są właściwe. Nadwyżka budżetowa jest w wysokości 8 mln zł. Dochody za pierwsze półrocze zrealizowane zostały w wysokości 51,9% z tego dochody bieżące w wysokości 54,9%, co stanowi kwotę 49 mln 744 tys. zł. Musimy przy tym mieć świadomość, że nasz budżet w większości składa się z subwencji i dotacji. Stanowią one 86% wysokości środków budżetowych - wyjaśniał Marian Tokarski, Starosta Biłgorajski.
Największa jest subwencja oświatowa, która w pierwszym półroczu stanowiła kwotę 21 mln 353 tys. zł, subwencja wyrównawcza to 4 mln 296 tys. zł, subwencja równoważąca - 4 mln 109 tys. zł, środki dla pomocy społecznej to 4 mln 137 tys. zł. Udział powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych wyniósł 3 mln 527 tys. zł. Dochody z gospodarowania nieruchomościami powiatu: najmu, czynszu dzierżawy, trwałego zarządu wyniosły 1 mln 207 tys. zł. Wpływy z opłat komunikacyjnych wyniosły 1 mln 033 tys. zł, wpływy z dochodów oświatowych stanowiły kwotę 796 tys. zł. W zakresie dochodów majątkowych zrealizowano dochody w wysokości 12,5% i jest to kwota 854 tys. zł. Pozostałe dochody majątkowe głównie związane z pomocą finansową od gmin na przebudowę dróg powiatowych i termomodernizację ZSBiO wpłyną w drugim półroczu po zakończeniu rozpoczętych zadań inwestycyjnych. W pierwszym półroczu 2013 roku zrealizowano wydatki powiatu w wysokości 41 mln 877 tys. zł. Stanowi to 43,5% budżetu powiatu. Największą pozycją wydatków są związane z funkcjonowaniem administracji powiatowej. Wynoszą one 67,5 % planu. W tym dziale największe wydatki zrealizowano w oświacie - 19 mln 810 tys. zł, na pomoc społeczną wydano 7 mln 270 tys. zł, na zadania zlecone 4 mln 159 tys. zł, na drogi 2 mln 309 tys. zł, na programy unijne w szkołach i urzędzie pracy 1 mln 668 tys. zł. Na obsługę długu wydatkowano 761 tys. zł. Na kulturę, turystykę, sport i promocję wydatkowano 461 tys. zł. Pozostałe wydatki powiatu na zadania gospodarki gruntami, ochrony środowiska, bezpieczeństwa wyniosły kwotę 458 tys. zł. Starosta omówił także przychody które w pierwszym półroczu osiągn ęły wysokoś ć 2 mln 222 tys. zł z tytułu wolnych środków niewykorzystanych w 2012r. Spłacono z tytułu rat kredytów i pożyczek kwotę 1 mln 762 tys. zł. - Łącznie koszty spłaty długów wraz z odsetkami i poręczeniami w pierwszym półroczu wyniosły 2 mln 524 tys. zł. Na dzień 30 czerwca br. zadłużenie powiatu wynosi 23 mln 966 tys. zł, a wskaźnik zadłużenia jest na poziomie 24,6%. Koszt obsługi długu wynoszą 5 mln 589 tys. zł, a wskaźnik obsługi długu jest na poziomie 5,7%. Zadłużenie powiatu na dzień 30 czerwca jest mniejsze niż w roku 2012 o kwotę 1 mln 563 tys. zł - wymieniał Starosta. Marian Tokarski podziękował także radzie, zarządowi i przewodniczącemu za konstruktywną współpracę.
Pytania dotyczące sytuacji budżetowej mieli opozycyjni radni. Radny Tadeusz Ferens pytał o bardzo niskie wpływy podatku od osób fizycznych w stosunku do prognozowanego dochodu w budżecie - Różnica wynosi 700 tys.zł, co stanowi 41%.To naprawdę dużo. Czym jest ta różnica spowodowana? Pogarszajaca się kondycją finansowa społeczeństwa czy miały na to wpływ jakieś inne czynniki. A może szacunki były zbyt wygórowane? - pytał radny Ferens.
Ryszard Korniak dopytywał o oświatę - Analizując przedstawione liczby muszę zapytać, czy istnieje realnie zagrożenie, że zabraknie pieniędzy na bieżące utrzymanie szkół? - dopytywał radny Korniak.
Starosta odpowiadając przyznał, że obawy radnego Korniaka są słuszne - Brakuje nam 600 tys.zł do zbilansowania się szkół prowadzonych przez powiat. Obserwujemy bardzo niskie wykonanie dochodów poszczególnych szkół. Usprawiedliwienia są różne m.in. to, że sytuacja jest kryzysowa i jest brak zamówień na świadczenie usług przez szkoły zawodowe. Proponujemy też takie rozwiązania, aby zejść z kosztów poprzez zmniejszenie użytkowania obiektów np. autodromu. Rozmawiamy na ten temat z dyrektorem Buczką, zobaczymy jak się uda doprowadzić te działania do sfinalizowania. Te obawy są słuszne i mnie też to niepokoi. Dodając niedobór finansowy, który nastąpił z tego roku i niedobór z pierwszego półrocza to kwota miliona złotych, to kwota poza subwencją, która będzie wymagała uregulowania - podkreślał starosta Tokarski.
Odpowiadając na pytanie radnego Ferensa o niskie wykonanie podatku od osób fizycznych o prawie 700 tys.zł - Prognozy dochodów otrzymujemy od Nadzoru Finansowego z Ministerstwa. Naszym zadaniem jest wpisać to do budżetu. Nie od nas to zależy, tak jest to projektowane i musimy to w ten sposób uwzględnić w budżecie. Tak jak pan radny zauważył, jest trudna sytuacja w społeczeństwie i u nas jest to bardzo widoczne. Dobrze by było, żeby te jaskółki zmian, które są zauważane faktycznie były realne i żeby gospodarka w naszym powiecie nie była dalej na spadku i regresie, a rozwijała się - mówił Starosta Biłgorajski.
Do wyjaśnień Mariana Tokarskiego pytania mieli radni Michał Furlepa i Tadeusz Ferens. - Chciałbym dowiedzieć się co znaczy zejść z kosztów utrzymania autodromu? Chciałbym także wiedzieć co spowodowało cofnięcie decyzji na termomodernizację obiektów DPS w Teodorówce - pytał radny Furlepa. Z kolei radny Ferens dopytywał czy cięcie kosztów przeprowadzane jest tylko w RCEZ-cie czy także w innych szkołach podległych Starostwu.
Starosta odpowidając na kolejne pytania powiedział, że RCEZ jest szkołą która generuje największy niedobór, a zejście z kosztów ozncza, że zastanawiamy się nad takim rozwiązaniem by zajęcia praktyczne z autodormu przenieść do obiektów RCEZ w budynku głównym. Co do DPS w Teodorówce to niestety nasz wniosek nie uzyskał pozytywnej akceptacji i nie został zakwalifikowany do realizacji z Programu Szwajcarskiego - tłumaczył Marian Tokarski. Starosta podkreślił ponadto, że program oszczędnościowy dotyczy wszystkich szkół i w każdej placówce dyrektorzy są z niego rozliczani.