Warto dodać, że samo wydarzenie, którego nazwa oparta jest na paradoksie, podkreśla fakt, że amatorski ruch teatralny może funkcjonować na poziomie podobnym do teatrów zawodowych. - Teatry zaproszone na tegoroczną OSPT-ę, chociaż amatorskie, często w swoich miastach pełnią rolę teatrów instytucjonalnych, nie odbiegając kunsztem od profesjonalistów - mówiła Barbara Szarwiło z CHDM, który był organizatorem spotkań z teatrem amatorskim.
Przez trzy dni na deskach Chełmskiego Domu Kultury można było obejrzeć cztery spektakle w wykonaniu "zawodowych - amatorów". W sobotę na scenie Chadeku można było obejrzeć "Tango" S. Mrożka w wykonaniu Teatru Enigmatic KUL w reż. Alicji Jachiewicz oraz "Ożenek" wg M. Gogola w wykonaniu, dobrze znanej biłgorajskiej publiczności, Sceny Amatora BCK. Natomiast w niedzielne popołudnie można było zobaczyć sztukę w reż. Krystyny Maresch - Knapek pt. "Dwie blizny" wg Aleksandra Fredro w wykonaniu Teatru Fredreum z Przemyśla i pokaz przedpremierowy Teatru Ziemi Chełmskiej - "Mayday" na podstawie scenariusza Raya Cooneya - reż. Bogusław Byrski.
Wśród gości specjalnych Spotkań znaleźli się Anna Gajewska (aktorka teatralna, filmowa, dubbingowa), Przemysław Stippa (aktor Teatru Narodowego w Warszawie), Igor Gorzkowski (reżyser i dramaturg, współzałożyciel Studia Teatralnego Koło. Od 2011 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora do spraw artystycznych w Teatrze Ochoty w Warszawie), Stefan Szmidt ( aktor teatralny i filmowy), Alicja Jachiewicz - Szmidt (aktorka teatralna i filmowa), Studio Teatralne Koło z Warszawy, w wykonaniu którego można było zobaczyć spektakl "Kalino, malino, czerwona jagodo" powstały w koprodukcji z Teatrem Ochoty.
Spotkaniom towarzyszyła wystawa dotycząca powojennej historii teatru polskiego udostępniona dzięki uprzejmości Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego z Warszawy oraz wystawa kostiumów teatralnych z zasobów Fundacji Kresy 2000.