Projekt realizowany był przez uczniów Publicznego Gimnazjum w Tarnogrodzie od września 2013 r. Zaangażowanych było kilku uczniów: Agnieszka Serek, Natalia Buńko, Maciej Książek, Maciej Pukarowski, Kamil Dworniczak, Dariusz Gurdziel, a koordynatorkami były Panie: Jolanta Grelak i Wioletta Książek. Przez rok uczniowie przeprowadzali wywiady z najbliższymi lub ze znajomymi, zaś w czerwcu delegacja wzięła udział w konferencji w Warszawie.
Pierwszy dzień rozpoczął się zajęciami integracyjnymi dla uczniów w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Fundacji "Nowe Horyzonty". Dzięki temu mieli możliwość bliższego poznania siebie, wymienienia się doświadczeniami, a przede wszystkim przećwiczenia prezentowania swoich działań w programie przed poniedziałkowymi targami projektów. Uczniowie uczestniczyli w zaaranżowanej konferencji prasowej, podczas której wcielili się w różne role: prezentujących projekty, dziennikarzy, a także organizatorów wydarzenia. Ćwiczenie okazało się nie tylko ciekawą zabawą, ale pozwoliło również oswoić się z zadaniami, które czekały na nich następnego dnia.
W poniedziałek wszyscy pojechali do Instytutu Pamięci Narodowej, gdzie odbyły się targi projektów. Spotkanie rozpoczęło się od zaprezentowania projektów realizowanych w szkołach. Uczestników powitali Kamila Sachnowska - dyrektor BEP IPN, Alicja Pacewicz - wicedyrektor CEO, oraz Karol Mazur - kierownik działu edukacyjnego MPW.
Przez godzinę uczniowie mieli przygotować stoisko prezentujące świadków historii - Bronisławę Kubaj, Józefę Gleń, Hannę Gurdziel, Jana Bryłę, Józefa Tarnowskiego, Henryka i Mariana Serka. Na sztalugach powiesili zgromadzone dokumenty, zdjęcia, plakaty. Następnie wywiad z uczniami przeprowadziła Agnieszka Rybak - dziennikarka tygodnika "Do Rzeczy". W międzyczasie grano w grę Bingo, w której uczestnicy musieli znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące projektów swoich kolegów i koleżanek i jak najszybciej zgłosić się z wypełnionymi kartami do organizatorów.
Po targach eksperci podsumowali działania uczniów i nauczycieli. "Podkreślali różnorodność wybranych tematów (II wojna światowa, okres powojenny, czasy najnowsze) i form ich prezentacji. Zwracali także uwagę na lokalny wymiar programu, dzięki któremu uczniowie poznają dzieje własnej miejscowości i regionu, a także docierają do faktów słabo znanych nawet profesjonalnym historykom. Eksperci zwracali uwagę, że młodzież coraz odważniej styka się z wielkimi osobistościami - "legendami" swojego regionu, z którym rozmawiają także historycy. Dzięki takim doświadczeniom eksperci mogli skonfrontować także swoje odczucia i widzę odnośnie świadków historii".
Wieczorem uczestnicy udali się do kina Femina, gdzie obejrzeli film "Powstanie warszawskie", pierwszy na świecie dramat non - fiction. Projekcję poprzedziło spotkanie ze współtwórcą, który przybliżył etapy powstawania filmu np. 112 tysięcy klatek kolorowano pojedynczo, odczytywano słowa z ruchu warg, przeprowadzano konsultacje z warszawistami. Film może trudny, jednak wywarł na młodzieży duże wrażenie.
Ostatni dzień uczniowie spędzili w Muzeum Powstania Warszawskiego. Obejrzeli filmy przygotowane podczas udziału w projekcie. Cennym doświadczeniem był komentarz reżysera filmowego - Marka Brodzkiego, który dał uczniom dobre rady na przyszłości. Na koniec uczestnicy wzięli udział w konferencji prasowej. Mówili o tym, co ich zaskoczyło w projekcie, co było ważne, co stanowiło problem, a także co zyskali dzięki projektowi. Opowiadali także o emocjach i przeżyciach, które pojawiały się w trakcie pracy nad projektem a przede wszystkim - w związku ze spotkaniem ze świadkiem historii.
W czasie uroczystego zakończenia organizatorzy rozdali pamiątkowe dyplomy.
Po zakończeniu prezentacji uczniowie zwiedzili Muzeum. Mogli przejść kanałami, obejrzeć film 3D "Miasto ruin", który pokazywał ogrom zniszczeń Warszawy. Pani przewodniczka przedstawiła w ciekawy sposób historię powstania. Jej opowieść była tym bardziej przejmująca, gdyż w AK służył jej ojciec, któremu udało się ujść z życiem z Syberii, a zginął w 2010 roku w Smoleńsku. Pani przypomniała słowa ojca, który powtarzał, że "Polskę można zniszczyć, ale Polaków nie". Stwierdziła też, że "Dawniej młodzież miała zasady i usystematyzowane wartości, dlatego że państwo, kościół, szkoła i rodzina mówiły jednym głosem. Dzisiaj młodzi ludzie, z wiadomych powodów, się pogubili..."
Obszerna relacja z konferencji wkrótce ma się ukazać na kanale IPN TV.