Celem głównym projektu było wyrównywanie szans edukacyjnych z zakresu kompetencji kluczowych uczniów Szkoły Podstawowej w Aleksandrowie przez udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych.
Przeprowadzono 2670 godzin dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, wspierających proces dydaktyczny dla poszczególnych grup uczniów klas I -III oraz IV - VI. Projekt trwał od 1.08.2013 r. do 30.06.2014r., wzieło w nim udział 190 uczniów.
Ogólny koszt projektu wyniósł 265 199,39 zł. , dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie 231 022,49 zł. , wkład własny gminy wyniósł 34 176,90 zł.
Zrealizowano 720 godzin zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami matematycznymi oraz w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji. Uczniowie mający problem z nauką języka angielskiego wyrównywali braki na dodatkowych zajęciach - zrealizowano łącznie 120 godz. Uczniowie mający trudności w opanowaniu umiejętności technologii informacyjnej mogli uzupełniać wiedzę z tego zakresu zrealizowano łącznie 60 godzin. Logopeda zrealizowała 210 godz. z dziećmi mającymi zaburzenia rozwoju mowy.
W ramach projektu była również oferta dla uczniów wybitnie/ szczególnie uzdolnionych rozwijających zainteresowania polonistyczne, matematyczne, przyrodnicze historyczne, muzyczne i plastyczne zrealizowano łącznie 930 godzin. Dla wszystkich uczniów uczęszczających do ostatnich klas danego etapu kształcenia ogólnego tj. klas III i VI organizowane były zajęcia doskonalące umiejętności matematyczne zrealizowano - 120 godz. zajęć. Zajęcia te wprowadzono do oferty z myślą o uczniach zdających egzamin z matematyki w końcowym etapie nauczania. Dla uczniów uzdolnionych sprawnością fizyczną zorganizowano zajęcia doskonalące i rozwijające umiejętności w grach zespołowych - zrealizowano 120 godz. zajęć. W ramach projektu uczniowie Szkoły Podstawowej mogli rozwijać możliwość nauki pływania. Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu na pływalni w Biłgoraju zrealizowano 180 godz. zajęć dla 50 beneficjentów. Dla uczniów z wadami postawy i innymi dysfunkcjami zorganizowane były zajęcia z gimnastyki korekcyjnej - zrealizowano w tym okresie 210 godzin.
Ponadto dla uczniów klas I-VI zostały zorganizowane zajęcia z psychologiem i pedagogiem uczące postaw wzajemnego szacunku wobec siebie i partnerskich relacji między płciami a także radzenia sobie z agresją i przemocą. Zajęcia te przekazywały niestereotypową wiedzę w zakresie wyborów życiowych niezależnie od płci.
Oprócz zajęć dydaktycznych szkoła została doposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć i wyposażono pomieszczenia (stoliki, krzesła, plansze edukacyjne, książki, stroje sportowe, piłki, maty, flety, magnetofony) na kwotę 47 302,49 zł.
Realizacja projektu przyczyniła się do wzrostu uczniowskich kompetencji kluczowych wywołała efekt trwałej zmiany w pracy szkoły, wprowadzenie nowych metod nauczania, wzrosło doświadczenie i kwalifikacje nauczycieli. Zorganizowano wystawę prac plastycznych. Uczniowie uczęszczający na zajęcia muzyczne uświetniali swoimi występami uroczystości okolicznościowe gminne i szkolne m. in. uroczystości rocznicowe w miejscowości Sigła. Uświetnili również swoim występem Jubileusz Długoletniego Pożycia Małżeńskiego par z terenu Gminy Aleksandrów. Uczniowie uczęszczający na zajęcia sportowe osiągnęli wysoki poziom umiejętności i zdobyli wiele sukcesów na szczeblu gminnym, rejonowym i wojewódzkim. Uczniowie brali również udział w licznych konkursach matematycznych, polonistycznych, historycznych literackich, czytelniczych uzyskując czołowe miejsca.
Cel główny projektu został zrealizowany. Osiągnięto następujące wskaźniki i rezultaty:
- wzrost wiedzy z zakresu kompetencji kluczowych o 70% - 185 uczniów,
- uzupełnienie braków w zakresie kompetencji kluczowych o 70% - 78 uczniów,
- przyrost wiedzy z zakresu kompetencji kluczowych o 70% - 107 uczniów
- poprawa wymowy o 20% - 28 uczniów,
- nabycie umiejętności pływania - 50 uczniów,
- wzrost motywacji do nauki i systematycznej pracy,
- poprawa sprawności manualnej i dbałości o estetykę,
- zmniejszenie zaburzeń mowy,
- poprawa jakości i umiejętności formułowania wypowiedzi,
- poprawa techniki mówienia, czytania i pisania,
- poprawa sprawności fizycznej i rozwijanie umiejętności w grach zespołowych,
- wyrównywania braków edukacyjnych matematycznych, polonistycznych, z języka angielskiego oraz technologii informacyjnej,
- korekcja wad postawy i innych dysfunkcji
Zajęcia pozalekcyjne realizowane w ramach projektu dla przyszłości dostępne były w równym stopniu dla dziewcząt i chłopców.
Realizacja projektu "Dla przyszłości" przyczyniła się do wzrostu wiedzy i umiejętności, radzenia sobie w sytuacjach problemowych, osiągania sukcesów, rozwijania talentów i zainteresowań.
Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Dzieci Zamojszczyzny w Aleksandrowie wykonali milowy krok " W przyszłość"