Szanowny Panie Dyrektorze, Szanowny Panie Burmistrzu,
My, rodzice dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych Miejskiego Zespołu Szkół wobec planowanych zmian w naszej szkole w trosce o dobro naszych dzieci pragniemy wyrazić swój sprzeciw.
Wprowadzane zmiany nie będą korzystne dla rozwoju i edukacji naszych dzieci. Drastyczne ograniczenie liczby godzin nauczycieli wspomagających, którzy wspierają proces edukacyjny, stosują specjalne metody i zapewniają opiekę naszym dzieciom oraz odsunięcie ich od klas, w których pracowali przez lata nie może przynieść żadnych korzyści. Efektywnie funkcjonujące oddziały integracyjne staną się źródłem wielu problemów zarówno dla dzieci niepełnosprawnych, jak i dzieci zdrowych.
Niezmiernie bulwersujący jest fakt, iż ustalenia co do organizacji kształcenia na rok szkolny 2014/2015 nie były konsultowane ani z rodzicami, ani z nauczycielami, czy psychologami. Podnoszone przez Dyrektora Szkoły oraz Burmistrza argumenty, jakoby ograniczenie liczby godzin nauczycieli wspomagających (nazywanych pedagogami specjalnymi) miały na celu dobro dzieci są nieprawdziwe i nie opierają się na innych, niż finansowe motywach.
Stała obecność jednego, doświadczonego nauczyciela wspomagającego jest kluczowa dla zapewnienia naszym dzieciom poczucia bezpieczeństwa i komfortu edukacyjnego, jak również stworzenia optymalnych warunków dla pełnego rozwoju.
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych wyraźnie stanowi, iż "kształcenie uczniów niepełnosprawnych (...)organizuje się (...) w integracji z uczniami
pełnosprawnymi" oraz, że w szkołach z oddziałami integracyjnymi "zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego".
Oddziały integracyjne utworzone zostały 18 lat temu w "Trójce" staraniem rodziców, specjalistów oraz ówczesnych władz miasta. Teraz, gdy pokonane zostały bariery architektoniczne, zgromadzono doświadczoną kadrę pedagogiczna, wypracowano wiele metod, usprawniono funkcjonowanie szkoły - wysiłek wielu lat ma zostać zniweczony. Nie jest nam znana żadna inna tego typu placówka w Polsce, która wdrażałaby proponowany przez Dyrektora i Burmistrza model kształcenia integracyjnego.
Rodzice mają prawo i obowiązek współdecydować o edukacji swoich dzieci. Nam tego prawa odmówiono, podobnie jak odmówiono nam prawa dostępu do informacji. Nikt z podejmujących decyzje mające poważne i negatywne konsekwencje dla naszych dzieci oraz losów naszych rodzin nie zaprosił nas do dialogu w tej sprawie. Żaden ze specjalistów, którzy diagnozują potrzeby edukacyjne
naszych dzieci nie aprobuje takich zmian.
Rozumiemy problemy finansowe, z jakimi boryka się oświata, jednak uważamy, że ograniczając dostęp do edukacji naszym dzieciom tych problemów się nie rozwiąże. Przed szkołą z oddziałami integracyjnymi stoi wiele wyzwań, co powinno stanowić argument, by taką placówkę, która jest jedyna w powiecie otoczyć dodatkowym wsparciem i opieką.
Informujemy, że na wtorek (19 sierpnia) planowany jest protest pod Urzędem Miasta.
Spotykamy się o godzinie 14.30. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych, by tego dnia do nas dołączyli.
Z poważaniem,
Rodzice dzieci niepełnosprawnych