Szanowni Państwo,
solidaryzując się z Państwem w trosce o edukację dzieci niepełnosprawnych wyjaśniam, że od 18 lat Gmina Miasto Biłgoraj, jak też Miejski Zespół Szkół dokładają wszelkich starań, aby stała ona na jak najwyższym poziomie. Świadczy o tym nie tylko to, że co roku Miasto dokłada do subwencji oświatowej znaczną kwotę (w Miejskim Zespole Szkół w 2013 było to ponad 470 tysięcy zł), ale również to, że oferta edukacyjna jest skierowana nie tylko do dzieci zamieszkujących na terenie Miasta Biłgoraj, ale również innych uczniów w tym niepełnosprawnych, co do których obowiązek edukacyjny ciąży na okolicznych Wójtach i Burmistrzach. Na rok szkolny 2014/15 do klas integracyjnych zostało zapisanych 38 uczniów niepełnosprawnych, w tym 18 spoza Biłgoraja.
Obecne zmiany wpisują się w tę troskę. Tak jak dotychczas na wszystkich zajęciach uczniom niepełnosprawnym będzie towarzyszyła osoba przygotowana do pracy z nimi, przy czym na części zajęć będą to nauczyciele posiadający dodatkowe kierunkowe przygotowanie zawodowe do nauki określonych przedmiotów, co jest istotą wprowadzanych zmian. Oczywiście spowoduje to zmiany
kadrowe i zastąpienie dwojga z dziesięciu dotychczas zatrudnionych pedagogów, którzy podobną pomoc dzieciom zapewniali, innymi osobami, z wyższymi kwalifikacjami zawodowymi. Oznacza to nie obniżenie, lecz poszerzenie oferty edukacyjnej. To, że wprowadzone zmiany niosą ze sobą racjonalizację wydatków, nie jest przyczyną ich wdrożenia.
Każda zmiana rodzi obawy o jej skutek. Takowe budziły:
1. wprowadzenie opłaty 1 zł w przedszkolach publicznych,
2. przeniesienie dzieci 6 letnich do oddziałów zerowych zorganizowanych w szkołach podstawowych i przygotowanie szkół na ich przyjęcie,
3. powołanie spółki Junior, która zreformowała żłobek i zapewniła opiekę dla ponad 100 przedszkolaków.
Z perspektywy czasu wszystkie te zmiany okazały się potrzebne i satysfakcjonujące rodziców. Również w tym przypadku dajmy szansę proponowanym zmianom i dokonajmy oceny po pewnym okresie ich funkcjonowania. W kolejnych latach zamierzamy kontynuować zmiany w kierunku zapewnienia uczniom niepełnosprawnym pomocy dodatkowego nauczyciela z przygotowaniem kierunkowym na
innych przedmiotach.
Z uwagą wsłuchujemy się we wszelkie argumenty zarówno krytyczne, jak również liczne głosy poparcia ze strony rodziców uczniów niepełnosprawnych.Po raz kolejny deklarujemy chęć rozmów z wszystkimi środowiskami, w tym protestującymi mieszkańcami okolicznych gmin i podtrzymujemy dotychczas niewykorzystane zaproszenie dla zapoznania się z wszelkimi danymi związanymi z wprowadzonymi zmianami. Każda bowiem dyskusja powinna opierać się na prawdziwych informacjach i danych. Jednocześnie informujemy, że przedmiotem protestu nie może być wymuszanie na dyrektorze placówki zatrudnienia konkretnej osoby. Dlatego apelujemy do wszystkich tych środowisk, aby ewentualne postulaty opierać na sprawdzonych informacjach i unikać zarzutów nieprawdziwych i krzywdzących, takich jak rzekoma odmowa dostępu do informacji, bądź odmowa rodzicom prawa do współdecydowania, w określonym prawem zakresie, o edukacji ich dzieci.
Z poważaniem,
Janusz Rosłan
Jan Majewski