Pełna wersja

Trudna sytuacja w MZS - wyjaÅ›nienie dyrektora

2014-10-15 09:10

Od poczÄ…tku wrzeÅ›nia w Miejskim Zespole Szkół obowiÄ…zujÄ… nowe zasady. Część rodziców dzieci niepeÅ‚nosprawnych, uczÄ™szczajÄ…cych do placówki, uważa, że to nieudany eksperyment wprowadzony kosztem maÅ‚ych uczniów. Burmistrz BiÅ‚goraja skierowaÅ‚ proÅ›bÄ™ do dyrekcji o wyjaÅ›nienie sytuacji. Jest już oficjalne stanowisko dyrekcji.

Wraz z początkiem września w Miejskim Zespole Szkół w Biłgoraju wprowadzono nowe zasady. Zmiany dotyczą zakresu zatrudnienia nauczycieli. Dotychczas nauczyciela wiodącego (miał 18 godz. w tygodniu) wspomagał pedagog (30 godz.). Od września wraz z nauczycielem wiodącym ma pracować nauczyciel wspomagający (18 godz. w tyg.) na dwóch przedmiotach egzaminacyjnych - j. polskim i matematyce, a na pozostałych lekcjach pedagog specjalny (90 godz. na całą szkołę - 3 etaty) lub pomoc nauczyciela na takich przedmiotach jak np. muzyka.

Część rodziców i nauczycieli nie chcąc dopuścić do wprowadzenia zmian głośno prostestowała. Temat ten został poruszony podczas jednego z posiedzeń komisji oświaty. Pisaliśmy o tym w artykule pt. Ostra dyskusja o MZS. Zorganizowano także pikietę przed Urzędem Miasta. O tym mogą Państwo przeczytać w artykule pt. Protest rodziców przed Urzędem Miasta.

Po kilkudziesięciu dniach funkcjonowania nowych zasad rodzice uznali eksperyment za nieudany. Przedstawili swoją opinię podczas wrześniowej sesji Rady Miasta. Więcej na ten temat w artykule pt. Eksperyment w Miejskim Zespole Szkół.

Następnego dnia burmistrz Janusz Rosłan skierował pismo do Miejskiego Zespołu Szkół z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. W piątek oficjalne stanowisko dyrektora trafiło do Urzędu Miasta.

Bilgorajska.pl publikuje jego treść:

"Zgodnie z decyzją Organu Prowadzącego z dnia 20 maja 2013 r. dotyczącą zatwierdzenia liczby godzin na rok szkolny 2013/14 w szkole nie było zatrudnionych nauczycieli wspomagających, a przyznano 246 godzin pedagoga w klasach integracyjnych, którego pensum wynosiło 30 godzin tygodniowo. (...)

Zgodnie z aneksem z dnia 1 września 2014 r. do Decyzji Organu Prowadzącego z 20 maja 2014 r. dotyczącym zatwierdzenia liczby godzin na rok szkolny 2014/15 w szkole zatrudnia się nauczycieli współorganizujących kształcenie w klasach integracyjnych w łącznym wymiarze 64 godzin (3,55 etatu) oraz pedagogów w klasach integracyjnych i ogólnodostępnych w wymiarze 123 godzin (4,1 etatu). Za zgodą Organu Prowadzącego zatrudniono pomoc nauczyciela w klasach integracyjnych w wymiarze 115 godzin (2,9 etatu), co przy ogólnej liczbie godzin w klasach integracyjnych 339 stanowi 36 % wszystkich godzin uczniów uczęszczających do klas integracyjnych. W klasach I i II SP jako nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne został zatrudniony nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej z 22 letnim stażem pracy i posiadający studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki. W klasie III a SP zatrudniony jest dotychczasowy pedagog, pracujący z uczniami niepełnosprawnymi od klasy I SP. W klasach V SP i II-III G na pięciu godzinach, lekcyjnych i wszystkich godzinach rewalidacji indywidualnej uczniów niepełnosprawnych, zatrudniono pedagogów dotychczas pracujących z uczniami niepełnosprawnymi. W klasie I G zatrudniono również pedagoga pracującego w ubiegłym roku szkolnym z tymi samymi uczniami niepełnosprawnymi w wymiarze 19 godzin. (...)

Na wstępie należy podkreślić, że wprowadzone zmiany to nie "eksperyment" tylko nowa organizacja pracy szkoły wynikająca z jej specyfiki tj. szkoły z oddziałami integracyjnymi oraz potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Zmiany w organizacji funkcjonowania klas integracyjnych w bieżącym roku szkolnym polegają na zatrudnieniu na edukacji polonistycznej i matematycznej w klasach I-III SP i języku polskim i matematyce w klasach V a SP oraz I-III G w charakterze nauczycieli współorganizujących kształcenie integracyjne, nauczycieli posiadających kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu oraz dodatkowo posiadających kwalifikacje z oligofrenopedagogiki uprawniające ich do pracy z uczniem niepełnosprawnym. (...)

Działania są skoordynowane, a osobą odpowiedzialną za prawidłowe sprawowanie opieki i koordynację działań wychowawczych zgodnie z "Instrukcją sprawowania funkcji wychowawczej w Miejskim Zespole Szkół w Biłgoraju" jest wychowawca klasy. Zgodnie z § 6 pkt 4) powyższej instrukcji wychowawca współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze. Do zadań opiekuńczych wychowawcy § 7 ust. 1 pkt 6) należy: organizacja opieki w szkole uczniom niepełnosprawnym - dostosowanie warunków do potrzeb i możliwości ucznia, organizacja transportu wewnątrzszkolnego, obsługi i higieny.

Jeśli chodzi o współpracę wychowawcy z rodzicami to nie uległa ona zmianie w stosunku do poprzedniego roku szkolnego. (…)

Sprawa bezpieczeństwa uczniów jest priorytetem w szkole z klasami integracyjnymi i klasami specjalnymi o czym informowałem w odpowiedzi na jednej z sesji Rady Miasta Biłgoraj. Nad bezpieczeństwem dzieci na każdej lekcji w klasach integracyjnych czuwają dwie osoby: nauczyciel uczący i druga osoba: nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne, pedagog w klasie integracyjnej bądź pomoc nauczyciela. Na przerwach nad bezpieczeństwem uczniów czuwają nauczyciele sprawujący dyżur oraz pomoc nauczyciela. Podobnie są wyznaczone osoby: nauczyciele, pedagodzy, pomoc nauczyciela do pełnienia dyżuru przy windzie podczas przywozu i odwozu dziecka do szkoły. (...)

Nieprawdą jest jakoby jedna z matek dziecka niepełnosprawnego przychodziła do szkoły, żeby zapewnić opiekę swojemu dziecku. Nieznany jest mi przypadek aby jakiś rodzic zapisywał na ręce numery klas, w których odbywają się zajęcia Jego dziecka. Twierdzenie, że dyrektor siedział przy kawie i mówił zapłakanej matce, że niech przyjeżdża sama i zadba o dziecko jest ohydnym kłamstwem, którego nie mogę komentować bo nie zasługuje na komentarz, a jedynie rozważyć skierowanie na drogę sądową jako naruszające moje dobro osobiste. (...)

Nieprawdziwe jest twierdzenie, że poziom nauczania spadł przez ograniczenie godzin z nauczycielem. Ze względu na początek roku szkolnego nie było jeszcze wiarygodnych sprawdzianów, egzaminów przeprowadzonych przez instytucje zewnętrzne np. OKE, które by uprawniały do takiego twierdzenia. (...)

Nieprawdziwe jest twierdzenie o braku szkoleń kadry pedagogicznej w zakresie poszczególnych jednostek chorobowych np. autyzm. W ubiegłym roku szkolnym w szkole zorganizowano szkolenie dla wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniem autystycznym na temat "Praca z dzieckiem autystycznym - praktyczne aspekty edukacji" (...)

Dwie nauczycielki rozpoczęły kurs kwalifikacyjny z zakresu "Wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji uczniów autystycznych", dwie uczestniczyły w szkoleniu "Uczeń z trudnościami autystycznymi", zorganizowano również szkolenie RP z zakresu "Alternatywnych metod komunikacji". (...)

Wyposażenie szkoły w specjalistyczne pracownie i sprzęt jest również na najwyższym poziomie. Dodatkowo szkoła przystąpiła do projektu "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów miasta Biłgoraj" i uzyskała w ten sposób pomoce dydaktyczne za łączną kwotę 129 tyś. złotych oraz środki na prowadzenie zajęć z uczniami w wysokości ponad 60 tyś. złotych. (...)

Na zakończenie pragnę wyrazić swoje ubolewanie, że szkoła jako instytucja i nauczyciele w niej pracujący dla dobra wszystkich uczniów w tym niepełnosprawnych, przez podawanie nieprawdziwych faktów przedstawiani są jako osoby niekompetentne i zaniedbujące swoje obowiązki, a opinia godzi w dobry wizerunek szkoły. (...)

Pozostaje mi tylko zakończyć apelem do wszystkich Tych, którzy chcą nam pomóc "Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli (J 8,32)"."

red.