Pełna wersja

Jak cię widzą tak cię piszą, czyli co ozdoby mówią o charakterze c.d.

2010-06-30 21:20

Każdy chce jak najlepiej dogadywać się z innymi ludźmi. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak ozdoby czy makijaż mogą wpłynąć na komunikację. Można w ten sposób zarówno poprawić jak i pogorszyć jakość kontaktów społecznych. Dlatego warto poznać ich znaczenie.

Jak uważa Dariusz Tarczyński, autor publikacji zatytułowanej "Zrozumieć człowieka z wyglądu" - Zegarek to symboliczny czas, dyscyplina, męskość, ojciec. Jeżeli ktoś nosi wyraźnie duży zegarek, możemy domyślać się konfliktów z ojcem na tle uczuć (jeżeli jest on w kolorze srebrnym lub czarnym) lub na tle zbyt materialnego wychowania (jeżeli jest w kolorze złota). Odwrotnie interpretuje się tą ozdobę jeśli jest nieduża i drobna. W takim wypadku oznacza dominację matki. Biorąc pod uwagę pierścionki i obrączki należy pamiętać, że dłonie symbolicznie oznaczają działanie i tworzenie. Jeśli ktoś nosi ten typ biżuterii na lewej dłoni w wariancie srebrnym, a na prawej w złotym, świadczy to o umiejętności radzenia sobie w życiu. - Osoba taka jest postrzegana przez swoje środowisko jako nastawiona materialnie do życia, a faktycznie często marzy o uczuciach i zrealizowaniu się w miłości - uważa Tarczyński. Kiedy układ pierścionków jest odwrotny (tzn. srebro można zauważyć na prawej dłoni) można przypuszczać, że osoba taka jest przywiązana do rzeczy materialnych, natomiast pragnie być uważana za wrażliwą i uduchowioną.

- Ozdoby jakie dodajemy do stroju nie są jedyną rzeczą, poza strojem, komunikującą pewne niewerbalne treści. Środkiem komunikacji, widocznym zwłaszcza w przypadku kobiet, są także kosmetyki - mówi psycholog Marta Dołomisiewicz. Stanowią one bowiem bardzo ważny rodzaj komunikacji wykorzystującej rozmaite substancje i ozdoby. Kosmetyki to różnego rodzaju produkty służące do wykonywania makijażu, ale są to również kremy, balsamy czy nawet perfumy. Jednak mówiąc o kosmetykach mamy na myśli przede wszystkim makijaż, a to z powodu jego niedoścignionych możliwości zmiany wizerunku przez osoby, które go stosują. To właśnie makijaż jest najbardziej widocznym, zewnętrznym elementem służącym kierowaniu wrażeniem w ramach funkcji komunikacji niewerbalnej. - Makijaż składa się z produktów, które są wykorzystywane do nadawania koloru ludzkiej twarzy, takich jak szminka, cień do oczu, róż do policzków, tusz do rzęs, podkład i puder. Ponieważ makijaż jest używany przede wszystkim do podkreślenia fizycznej atrakcyjności twarzy kobiecej, posługiwanie się nim dotyka kwestii o głębokim, psychologicznym znaczeniu dla wielu kobiet - pisze Dale Leathers.. Ten typ "ubioru" stosowany jest bardzo świadomie, większość kobiet zdaje sobie sprawę z różnicy między makijażem dziennym, a wieczorowym. Stosując jego określony typ wiedzą, jakie treści on komunikuje. Dlatego też makijaż jest poniekąd procesem tworzenia własnej tożsamości i daje wiele możliwości kreowania własnego wizerunku.

Wszelkie elementy, zarówno strój, dodatki, biżuteria jak i makijaż, mają za zadanie ułatwić komunikację z innymi osobami. Jednak czasami zdarza się tak, że nawet drogi, świetnie skrojony garnitur nie zagwarantuje poprawnego przebiegu interakcji, a będzie stanowił poważną barierę komunikacyjną. Niezwykle ważne jest dobranie tych wszystkich części składających się na nasz wizerunek nie tylko tak, by nam pasowały, ale także by pasowały do okazji i sytuacji. Zupełnym fiaskiem mogą zakończyć się rozmowy prowadzone między robotnikami, a przedstawicielem władz, jeśli ten ostatni założy szykowny, elegancki garnitur. Taki strój bowiem w bardzo widoczny sposób, podkreśli dystans między ludźmi o różnym statusie materialnym. Można oczywiście zneutralizować wyniosłość takiego ubrania poprzez np. zdjęcie krawata lub marynarki, a nawet podwinięcie rękawów koszuli. Podobny sposób ubierania sprawi, że będziemy postrzegani jako osoby identyfikujące się z daną formacją, a co za tym idzie na pewno poprawi się komunikacja z pozostałymi członkami grupy.

Jt