Pełna wersja

Warianty obwodnicy zachodniej do dyskusji

2015-02-04 12:34

Trzy warianty przebiegu obwodnicy zachodniej omawiano podczas konsultacji społecznych, które odbyły się 3 lutego br. w sali konferencyjnej UM. Inwestycja, obejmująca teren trzech samorządów - gminy Biłgoraj, miasta Biłgoraj i gminy Księżpol, pozwoliłaby ominąć niezwykle ruchliwą trasę z Biłgoraja przez Korczów w stronę Majdanu.

O pomyśle na kolejną obwodnicę portal bilgorajska.pl informował w artykule ponad rok temu Kolejna obwodnica w planach.

W spotkaniu konsultacyjnych uczestniczył burmistrz Biłgoraja Janusz Rosłan, zastępca burmistrza Michał Dec, wójt gminy Biłgoraj Wiesław Różyński, doradca wójta Mateusz Bury, a także przedstawiciele firmy wykonującej projekt m.in. Krzysztof Grosicki - kierownik
projektu, który udzielał odpowiedzi na pytania mieszkańców. Spotkanie rozpoczęło się od omówienia najczęściej zgłaszanych wniosków przez mieszkańców, które skutkowało wyznaczeniem wariantów alternatywnych obwodnicy, które mogą Państwo zobaczyć na załączonej mapie.

Wariant podstawowy obwodnicy zachodniej: początek obwodnicy na włączeniu drogi powiatowej przebiegającej przez Gromadę do drogi wojewódzkiej nr 835, następnie omija Zagumnie / Zacisze od strony wschodniej, nad torami kolejowymi planowany jest wiadukt, następnie do skrzyżowania ul. Batorego i ul. Granicznej, gdzie planowane jest rondo i dalej wzdłuż ul. Granicznej odbiegając lekko w stronę miasta w rejonie osiedla Nowakowskiego, następnie estakadą nad Białą Ładą i ulicą Krzeszowską, przez Podlesie i dalej pomiędzy Dereźnią a Korczowem. Włączenie obwodnicy do DW 835 planowane jest na granicy administracyjnej Gminy Biłgoraj i Gminy Księżpol. Następnie planowana jest rozbudowa DW 835 do Majdanu Nowego zakończona rondem w Majdanie Nowym.

Wariant I alternatywny (kreska czerwona przerywana):
Tak jak wariant podstawowy, tylko, że: w rejonie ul. Granicznej odbiegamy w stronę zachodnią i prowadzimy drogę między zabudowaniami Kolonii Sól, następnie do Dereźni Zagrody, przez Podlesie (i dalej tak ja w wariancie podstawowym).

Wariant II alternatywny: (kreska czerwona ciągła)
Tak jak wariant podstawowy, tylko, że: w rejonie ul. Granicznej odbiegamy w stronę zachodnią i prowadzimy drogę poza zabudowaniami Kolonii Sól, następnie po drodze gminnej do skrzyżowania dróg gminnych prowadzących do Kolonii Sól z drogą wojewódzką nr 858, następnie do Dereźni Zagrody, przez Podlesie (i dalej tak ja w wariancie podstawowym).

Wariant III alternatywny: (kreska żółta)
Tak jak wariant podstawowy, tylko, że w rejonie ul. Granicznej odbiegamy lekko w stronę zachodnią i prowadzimy drogę między zabudowaniami Kolonii Sól (wzdłuż ul. Granicznej) a zabudowaniami Kolonii Sól k/dworu.
- Po przeanalizowaniu propozycji wspólnie z Wykonawcą, w wariancie alternatywnym II i III są miejsca, gdzie konieczne byłoby wyburzenie istniejących budynków aby poprowadzić drogę zaproponowaną trasą. Wariant II w proponowanym kształcie jest niewykonalny biorąc pod uwagę klasę drogi i obowiązujące przepisy. Dlatego przygotowany został przez projektantów
na zlecenie inwestora jeszcze jeden wariant alternatywny, który stanowi modyfikację wariantu alternatywnego I i II. Jest on jednak mniej korzystny niż wariant podstawowy biorąc pod uwagę funkcjonalność całego układu komunikacyjnego i względy ekonomiczne
- wyjaśnia Mateusz Bury, doradca wójta gminy Biłgoraj.

Głos zabrał także projektant obwodnicy. - Staramy się tak projektować, aby zajmować jak najmniej działek prywatnych. Występują pewne utrudnienia jak np. bardzo wysoki poziom wód gruntowych. Projektując drogę projektujemy więc automatycznie odwodnienie korpusu drogi - wyjaśniał Krzysztof Grosicki, inżynier projektu.

Inżynier mówił także o tym, że powstanie szerokich dróg serwisowych umożliwi bezpieczne poruszanie się po nich rowerzystom, nie ma więc konieczności tworzenia tras rowerowych. Podkreślił, także, ze wszystkie uwagi zgłaszane przez inwestora zostały na bieżąco
zrealizowane. - Natężenie ruchu które mamy w chwili obecnej przewidywane było na 2030 rok. My nie możemy budować na dziś, my musimy budować na jutro. Trzeba o tym pamiętać - podkreślał inżynier Grosicki. Zaznaczył także, że projektowanie drogi to nie sztuka dla sztuki,a droga ma służyć mieszkańcom, przy czym najważniejsze jest zawsze bezpieczeństwo.

Mieszkańcy obecni na spotkaniu, prosili o szczegółowe pokazanie wybranych fragmentów ulic. Zgłaszali także problem działek, które ze względu na budowę obwodnicy zostaną podzielone przez co stracą na wartości. - Wybieraliśmy tak zwane mniejsze zło, oczywiście
zgodnie z przepisami. W tym projekcie jest około tysiąc działek do podziału. Jeśli mam do wyboru teren pola gdzie nie ma budynków z terenem gdzie konieczne byłoby wyburzanie czyichś domów to zawsze wybiorę pole
- mówił inżynier.

Mieszkańcy pytali także o różnice w cenie poszczególnych wariantów. Jak wyjaśniano wariant podstawowy jest najkorzystniejszy finansowo, wariant drugi byłby o 20% droższy, gdyż jest o 1,2 km dłuższy, co przekłada się na większą ilość działek do podziału, ponadto konieczne jest zaprojektowanie dodatkowych 4 mostów. Decyzja musi zostac podjęta do końca lutego br.

Całkowita wartość tego etapu projektu to jest wykonania dokumentacji to 2 900 093 zł, udział własny samorządów to natomiast kwota 300 935 zł, na który składają się środki finansowe budżetu gminy Biłgoraj w wysokości 138 045 zł, gminy Miasto Biłgoraj w wysokości 133 845 zł oraz gminy Księżpol w wysokości 29 045 zł.

Red.