O konsultacjach w sprawie przebiegu obwodnicy portal bilgorajska.pl informował w artykule Warianty obwodnicy zachodniej do dyskusji
Przypomnijmy. Wariant podstawowy przebiegu obwodnicy to:początek obwodnicy na włączeniu drogi powiatowej przebiegającej przez Gromadę do drogi wojewódzkiej nr 835, następnie omija Zagumnie / Zacisze od strony wschodniej, nad torami kolejowymi planowany jest wiadukt, następnie do skrzyżowania ul. Batorego i ul. Granicznej, gdzie planowane jest rondo i dalej wzdłuż ul. Granicznej odbiegając lekko w stronę miasta w rejonie osiedla Nowakowskiego, następnie estakadą nad Białą Ładą i ulicą Krzeszowską, przez Podlesie i dalej pomiędzy Dereźnią a Korczowem. Włączenie obwodnicy do DW 835 planowane jest na granicy administracyjnej Gminy Biłgoraj i Gminy Księżpol. Następnie planowana jest rozbudowa DW 835 do Majdanu Nowego zakończona rondem w Majdanie Nowym.
Według mieszkańców jest on nie do przyjęcia i proponują wariant drugi. Przebiega tak jak wariant podstawowy, tylko, że: w rejonie ul. Granicznej odbiegamy w stronę zachodnią i prowadzimy drogę poza zabudowaniami Kolonii Sól, następnie po drodze gminnej do skrzyżowania dróg gminnych prowadzących do Kolonii Sól z drogą wojewódzką nr 858, następnie do Dereźni Zagrody, przez Podlesie i dalej tak ja w wariancie podstawowym.
- Wariant pierwszy ogranicza możliwości rozbudowy ulic Nowakowskiego, Granicznej i Kolonii Sól, które to w ostatnich latach są jednymi z najszybciej rozwijających się osiedli Miasta i Gminy Biłgoraj. Pomimo planowanej od lat obwodnicy, nie zaprzestano wydawania pozwoleń na budowę mieszkalnictwa jednorodzinnego na tych terenach. Wiele takich budynków powstało, kilkanaście jest w trakcie budowy. Rozwój tych terenów nastąpił pomimo sytuacji w której wiele inwestycji infrastrukturalnych zostało zaniechanych z uwagi na niepewną sytuację przy ulicy Granicznej, która pierwotnie miała być poszerzona, a nie zmieniona w drogę serwisową nowej - piszą mieszkańcy Osiedla Nowakowskiego i ul. Granicznej w piśmie skierowanym do burmistrza Janusza Rosłana.
Następnie mieszkańcy wymieniają kilkanaście aspektów przedstawionej koncepcji, które w ich przekonaniu powodują, że wariant II jest dużo lepszym rozwiązaniem. - Obwodnica w wariancie I spowoduje wykluczenie i alienacje mieszkańców Miasta i Gminy Biłgoraj, którzy zamieszkują obie strony ulicy Granicznej. Ulica ta, chyba jako jedyna w mieście po wybudowaniu tak zaplanowanej obwodnicy, znajdzie się poza obrysem Miasta, wyznaczonym przez zaplanowana trasę szybkiego ruchu. Nastąpi wyrzucenie mieszkańców poza nową umowną granicę miasta, którą stanie się nowa obwodnica. Ulica Graniczna może być przesunięta administracyjnie do Gminy Biłgoraj. W odczuciu mieszkańców na pewno tak właśnie będzie traktowana. Znajdzie się przecież poza obwodnicą miasta. Biorąc pod uwagę sytuację z przeszłości obawiamy się, że jako mieszkańcy, mieszkający poza obwodnicą miasta będziemy pomijani w swoich potrzebach przez władze miasta. Sytuacje w przeszłości wielokrotnie potwierdzały brak angażowania się władz w życie mieszkańców ulic Nowakowskiego i Granicznej, brak reakcji na pojawiające się problemy. Przebiegająca obwodnica tylko wzmocni to wykluczenie, poprzez powstanie naturalnej, a w konsekwencji również psychologicznej granicy miasta - argumentują mieszkańcy. Jak przekonują mimo iż, w ocenie projektantów wariant I jest tańszy od wariantu II może to się zmienić w dłuższej perspektywie czasowej, w której mogą wystąpić uszkodzenia domów, serwisowanie wiaduktu przy rzece, podtopienia, awarie nowopowstałej kanalizacji dotowanej z Unii Europejskiej, a przebiegającej pod obwodnicą, modernizację linii wysokiego napięcia będącej przy planowanym wiadukcie oraz utrudnienie połączenia obwodnicy z rozważaną budową obwodnicy Soli w przyszłości, może to skutkować znacznie większymi kosztami niż początkowo droższy wariant II.
- Wariant I nie jest przyszłościowy, pomija wiele aspektów środowiska naturalnego rzeki Biała Łada, nie wpływa na poprawienie bezpieczeństwa mieszkańców, ogranicza rozwój miasta, utrudnia i zagraża bezpieczeństwu mieszkańców żyjących przy terenach przeznaczonych pod jego realizację na kolejne lata. Z uwagi na to i wymienione przez nas uwagi oraz rozmowy z projektantami sprzeciwiamy się koncepcji Budowy obwodnicy Zachodniej Gminy i Miasta Biłgoraj. Dodatkowo, uważamy, że zgodnie z poruszoną przez projektantów, potrzebą budowania dróg na przyszłość, drugi wariant obwodnicy jest znacznie bardziej perspektywiczny niż pierwszy - kończą rozważania mieszkańcy.
Ostateczna decyzja dotycząca wyboru wariantu obwodnicy podjęta zostanie pod koniec lutego br. przez burmistrza Janusza Rosłana i wójta gminy Biłgoraj Wiesława Różyńskiego.