Sesję otworzył i przywitał wszystkich zgromadzonych Burmistrz Tadeusz Niedźwiecki. Pogratulował sołtysom wyboru i zachęcił do ścisłej współpracy z Urzędem. Podsumował też zebrania wyborcze w sołectwach, przeprowadzone na terenie Gminy w drugiej połowie stycznia. - Zebrania wyborcze w sołectwach cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczestniczyło w nich od kilkudziesięciu, do stu kilkudziesięciu mieszkańców. W pięciu miejscowościach mieszkańcy chcieli zmian osób pełniących tę funkcję. Sołtys jest bezpośrednim łącznikiem pomiędzy mieszkańcami, a Burmistrzem. Waszym zadaniem jest reprezentowanie mieszkańców, zabieganie o realizację ich oczekiwań. Z drugiej strony jesteście przedstawicielami Urzędu Miejskiego. Bardzo cenię współpracę z sołtysami, bo o ile radnych dotyczą kwestie ustalania budżetu i funkcjonowania całej Gminy, o tyle sołtysi reprezentują interesy własnych miejscowości - mówił Burmistrz Tadeusz Niedźwiecki podkreślając, że ważne jest, by relacje pomiędzy sołtysami i Burmistrzem oraz urzędnikami były jak najlepsze.
Następnie Radca Prawny Gminy Frampol Szymon Batkowski przedstawił prawa i obowiązki sołtysów. Aktem prawnym zawierającym regulacje dotyczące sołectwa, w szczególności prawa i obowiązki organów sołectwa, jest statut uchwalany przez Radę Miejską. Organami sołectwa są: zebranie wiejskie - organ uchwałodawczy, sołtys - organ wykonawczy, rada sołecka - organ wspomagający działalność sołtysa, organ opiniodawczy i doradczy. Podstawowym uprawnieniem zebrania wiejskiego jest opiniowanie projektów uchwał w części dotyczącej danego sołectwa np. planu zagospodarowania przestrzennego, budżetu gminy, aktów prawa miejscowego. Do podstawowych obowiązków sołtysa należy: zwoływanie zebrania wiejskiego i rady sołeckiej, reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Miejskiej i Burmistrza Frampola, wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego i podejmowanie działań stosownych do wskazań zebrania wiejskiego. Natomiast Rada Sołecka, przede wszystkim, inicjuje działania zmierzające do rozwiązywania problemów mieszkańców sołectwa, organizuje wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego i kontroluje ich wykonanie.
W kolejnym punkcie obrad Kierownik Referatu Podatków i Opłat Lokalnych Anna Jasińska omówiła sprawy organizacyjne związane z dostarczeniem nakazów płatniczych i poborem podatków. Ważną sprawą dotyczącą sołectw jest procedura realizacji zadań z funduszy sołeckich, ujętych w budżecie gminy na rok 2015. Tę tematykę przybliżyli zebranym: Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej, Budownictwa i Inwestycji Joanna Futyma, Skarbnik Gminy Tomasz Kurasiewicz i Podinspektor ds. inwestycji, zamówień publicznych i budownictwa Agata Łubiarz. Na temat spraw organizacyjnych mówiła Inspektor ds. samorządu terytorialnego i kontroli Elżbieta Sierka.
Na zakończenie posiedzenia poruszone zostało szereg kwestii praktycznych towarzyszących sprawowaniu funkcji sołtysa, a Andrzej Łyp, sołtys Smorynia, został wybrany na Przewodniczącego, który będzie reprezentował sołtysów w sprawach organizacyjnych przed Burmistrzem.