Na początku lutego odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami dotyczące przebiegu obwodnicy. Portal bilgorajska.pl informowął o tym w artykule Warianty obwodnicy zachodniej do dyskusji.
Po tym spotkaniu mieszkańcy wystosowali swoje zastrzeżenia do burmistrza Janusza Rosłana i wójta gminy Biłgoraj, Wiesława Różyńskiego. Znajda je Państwo w artykule: Osiedle Nowakowskiego i ul. Graniczna przeciwko I wariantowi obwodnicy. Jednak jak dowiedział się portal bilgorajska.pl, realizowany będzie wariant I obwodnicy, biegnący następująco: początek obwodnicy na włączeniu drogi powiatowej przebiegającej przez Gromadę do drogi wojewódzkiej nr 835, następnie omija Zagumnie / Zacisze od strony wschodniej, nad torami kolejowymi planowany jest wiadukt, następnie do skrzyżowania ul. Batorego i ul. Granicznej, gdzie planowane jest rondo i dalej wzdłuż ul. Granicznej odbiegając lekko w stronę miasta w rejonie osiedla Nowakowskiego, następnie estakadą nad Białą Ładą i ulicą Krzeszowską, przez Podlesie i dalej pomiędzy Dereźnią a Korczowem. Włączenie obwodnicy do DW 835 planowane jest na granicy administracyjnej Gminy Biłgoraj i Gminy Księżpol. Następnie planowana jest rozbudowa DW 835 do Majdanu Nowego zakończona rondem w Majdanie Nowym.
Czym władze motywują swoją decyzję? - Decydując się na trasę planowanej obwodnicy zachodniej kierowaliśmy się przede
wszystkim tym, aby nie wyburzać już istniejących budynków. Powstała w ostatnich 30 latach zabudowa mieszkaniowa, zarówno po stronie miasta Biłgoraj jak i gminy Biłgoraj, zmusiła nas do nieznacznej korekty trasy w stosunku do tej, która została zawarta w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego zarówno miasta jak i gminy Biłgoraj. Każdy zaproponowany wariant przebiegu drogi głównej przewiduje trasę w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych - podkreślają wójt i burmistrz w piśmie przesłanym do mieszkańców.
Powstały wariant drugi był korektą wariantów zgłoszonych przez mieszkańców. Jak argumentują władze, przy zachowaniu zasady aby nie wyburzać już istniejących budynków, przy tym wariancie konieczne staje się zaprojektowanie w rzeczywistości mało funkcjonalnego układu dróg serwisowych. Ponadto w związku z opracowywanym wariantem II wpłynął do Wójta Gminy Biłgoraj w dniu 20.08.2014r. protest mieszkańców Kolonii Sól i Soli.
Podsumowując:
- zarówno wariant I jak i II przewiduje przebieg drogi głównej w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych,
- zarówno wariant I jak i II spotkał się z protestem mieszkańców, których dany wariant bezpośrednio dotyczy,
- wariant II wymaga budowy mało funkcjonalnego układu dróg serwisowych,
- wariant II jest o 1,2 km dłuższy od wariantu I, co wiąże się z podziałem i wykupem dodatkowo ok. 4,1 ha terenu więcej,
- wariat II wymaga budowy większej długości dróg serwisowych, rowów odwadniających,
-wariant I wymaga przebudowy linii wysokiego napięcia, wariant II nie,
-wariant II wymaga budowy jednego mostu więcej, wariant I wymaga budowy estakady,
- wariant I i budowa estakady przewiduje mniejszą ingerencję w doliny rzek, niż budowa mostów w wariancie II,
- obydwa warianty wymagają regulacji koryt rzek.
Po analizie zdecydowano o wyborze I wariantu budowy obwodnicy zachodniej. - Decyzja o wyborze przebiegu planowanej obwodnicy była jedną z tych decyzji,po podjęciu której zawsze jakaś grupa społeczna czy grupa mieszkańców nie jest z niej
zadowolona. Zdajemy sobie z tego sprawę i zapewniamy Państwa, że zrobimy wszystko, aby zminimalizować ewentualne uciążliwości związane z budową i użytkowaniem tej infrastruktury - zapewniają władze miasta i gminy.