Celem comiesięcznych przejazdów Masy jest zwracanie uwagi na obecność rowerzystów na ulicach miasta. Zachęcamy również mieszkańców do codziennego korzystania z roweru w drodze do pracy, szkoły, na zakupy czy też na spotkania ze znajomymi. Ważnym celem przejazdów Masy jest także zaznaczenie potrzeb rowerzystów dotyczących budowy infrastruktury rowerowej w mieście.
III Jubileusz jest okazją do podsumowania dotychczasowej działalności.
Wśród tematów poruszanych w ostatnim roku przez Masę Krytyczną były następujące:
- Sprawy bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym.
- Rozważenie możliwości dopuszczenia jazdy rowerem ‘pod prąd' na ulicach jednokierunkowych.
- Zapewnienie bezpieczeństwa młodym uczestnikom ruchu drogowego dojeżdżającym rowerami do szkół oraz bezpiecznego przechowywania rowerów na placach szkolnych.
- Promowanie ekologicznych zachowań wśród mieszkańców Biłgoraja poprzez zachęcanie do częstszego korzystania z roweru, szczególnie na krótkich dystansach.
-Zwrócenie uwagi na konieczność opracowania "Strategii rowerowej" dla Biłgoraja, przyjęcia "Standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej" oraz powołanie "Oficera rowerowego".
- Zwrócenie uwagi rowerzystom na potrzebę odpowiedniego oświetlenia roweru i używania elementów odblaskowych, szczególnie jesienią i zimą w okresach gorszej widoczności, gdy rowerzyści są słabiej widoczni na drogach.
- Zachęcenie mieszkańców Biłgoraja do korzystania z roweru również w okresie zimowym
-Wsparcie pomysłu uruchomienia szynobusu kursującego na trasie kolejowej ze Zwierzyńca do Stalowej Woli, który byłby przystosowany do przewożenia rowerów.
- Zwrócenie uwagi na problem zanieczyszczenia powietrza w Biłgoraju w okresie grzewczym.
- Zwrócenie uwagi na potrzebę stosowania standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej podczas realizacji nowych projektów drogowych w Biłgoraju.
- Postulowanie o wykonanie pasów rowerowych przy przebudowie ulic: Długiej, Boh. Monte Cassino i Komorowskiego.
Udało się zrealizować:
- Wykonanie wydzielonej drogi dla rowerów przy obwodnicy północnej.
- Uwzględnienie drogi dla rowerów w projekcie budowy południowej obwodnicy Biłgoraja.
- Uwzględnienie ciągu pieszo-rowerowego przy przebudowie ulic Moniuszki, Łąkowej i Leśnej (chociaż padały również inne propozycje, tj. wykonania pasów rowerowych, czy też uspokojenia ruchu).
- Uwzględnienie Biłgoraja na trasie rowerowej Polski Wschodniej, o co zabiegaliśmy u Marszałka Województwa poprzez naszą Panią radną Zofię Woźnicę.
- Uwzględnienie niektórych z naszych uwag dotyczących wykonania i oznakowania ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Zamojskiej i obwodnicy północnej.
Nie udało się zrealizować:
-Przyjęcia "Standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej w Biłgoraju".
- Opracowania "Strategii rowerowej dla Biłgoraja".
Masa Krytyczna przyczyniła się do: Zaznaczenia obecności rowerzystów na ulicach miasta i wskazania ich potrzeb, ściślejszej integracji środowiska rowerowego Biłgoraja, propagacji roweru jako ekologicznego i przyjaznego mieszkańcom środka transportu, propagacji turystki rowerowej jako sposobu spędzania wolnego czasu i aktywnej rekreacji dla całych rodzin.
- Dzięki Masie Krytycznej sprawy rowerzystów zaistniały w przestrzeni publicznej i medialnej. Szczególnie podziękowania kierujemy na ręce lokalnych i regionalnych mediów, które szeroko komentowały sprawy związane z działalnością Masy Krytycznej i inicjatywy Biłgoraj Przyjazny Rowerzystom. Mamy nadzieję, że nasze działania są zauważane i pozytywnie odbierane przez lokalną społeczność i władze samorządowe - piszą członkowie inicjatywy.
Gdy pogoda dopisywała Masa cieszyła się dużą popularnością wśród biłgorajskich cyklistów. W rekordowej
Masie Krytycznej wzięło udział 150 rowerzystów. Masa Krytyczna odbywała się przez cały rok, również w zimie.