Pełna wersja

Dlaczego jeździmy po dziurawych drogach?

2010-07-15 12:44

Najwyższa Izba Kontroli ogÅ‚osiÅ‚a raport o stanie dróg Lubelszczyzny i Podkarpacia. PotwierdziÅ‚a w nim to, co wszyscy podróżujÄ…cy widzÄ… każdego dnia. Nasze drogi sÄ… w opÅ‚akanym stanie. CzÄ™sto ich jakość stanowi zagrożenie dla bezpieczeÅ„stwa użytkowników tych tras.

Ryszard Kostrubiec - Dyrektor ZDP w Biłgoraju

W naszym powiecie drogi wybudowana zostały w większości w latach 60-tych i 70-tych przy wykorzystaniu miejscowych "roztoczańskich" kopalin. Z uwagi na wapienną podbudowę drogi te nie wytrzymały próby czasu. Jak wiemy wzrósł znacznie udział samochodów ciężarowych oraz natężenie ruchu. Wzrosły potrzeby w zakresie bieżącego utrzymania sieci drogowej istniejącej i jej unowocześniania zgodnie z wymogami technicznymi. Możliwości finansowe budżetu powiatu są ograniczone.

Nasze działania znacząco wspierają samorządy gminne. Ponadto wykorzystujemy wszelkie możliwości pozyskania środków z budżetu Państwa i Unii Europejskiej. W roku bieżącym nakłady na drogi powiatowe wyniosą około 28 mln. zł.

Poprawa stanu dróg może jedynie nastąpić poprzez zmianę systemu finansowania na szczeblu centralnym i wprowadzenie dotacji celowych.

W raporcie NIK można przeczytać o złym zabezpieczeniu tras podczas remontów i oznakowaniu dróg, co zagraża bezpieczeństwu kierowców. Czy tak rzeczywiście jest i skąd to wynika?

Częsta awaryjność sieci drogowej powoduje, że działamy w wielu przypadkach jak pogotowie techniczne. Nowe oznakowania dróg są dewastowane. Jest to główny powód uwag dot. pełnego oznakowania. Działamy na sieci wynoszącej blisko 600 km.

Przy prowadzeniu remontów podstawowych egzekwujemy na bieżąco zabezpieczenia w oznakowaniu robót. Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest podstawowym celem naszych działań.

red.