Aby stwierdzić, że silnik pracuje nieprawidłowo nie trzeba być mechanikiem. W większości przypadków wystarczy ogólne obycie z samochodami, w szczególnych przypadkach, znajomość pracy konkretnego silnika. Każde odstępstwo od normy może świadczyć o usterce jednostki napędowej. O jakich odstępstwach mowa? Przekonajmy się.
Nadmierne zużycie oleju
Jeśli zaobserwujemy nadmierne dymienie z rury wydechowej, szybko sprawdźmy stan oleju przy pomocy bagnetu. Może się bowiem okazać, że silnik "bierze" zbyt duże ilości. Jeśli powyższym objawom towarzyszy systematycznie paląca się kontrolką wysoce prawdopodobne, że winowajcą jest silnik. W najbardziej optymistycznej wersji uszkodzeniu uległy uszczelniacze zaworowe, w mniej pozytywnej, do wymiany będzie cała jednostka.
Nierówna praca
Samoczynne wzrastanie i spadanie obrotów na biegu jałowym to kolejny z najpopularniejszych objawów usterki jednostki napędowej. Jednak, jeśli zaobserwujemy takie zachowanie silnika, nie panikujmy. Całkiem możliwe, że winę za ten stan ponosi silniczek krokowy, sonda lambda, zatkany filtr powietrza, lub przepustnica uległa zanieczyszczeniu.
Problemy z rozruchem
Nierówna praca na wolnych obrotach czy problemy w trakcie dodawania gazu mogą zwiastować awarię jednostki napędowej. Być może, jedynie przewody wysokiego napięcia wymagają kontroli, gdyż przetarciu uległa izolacja. W gorszym przypadku uszkodzony został przepływomierz lub układ wtryskowy.
Plamy pod autem
Chcąc zlokalizować źródło wycieku, najlepiej jest dokładnie umyć silnik. To najprostszy, a zarazem najskuteczniejszy sposób by stwierdzić, skąd pochodzą plamy, które widzimy odjeżdżając z parkingu na miejscu, w którym staliśmy.
Częstą przyczyną wycieków są "zmęczone" uszczelki, które z racji wieku, przestają spełniać swoje zadanie. Gorzej, jeśli olej leje się z kilku miejsc. Wówczas jednostka napędowa może wymagać wymiany.
Metaliczne stukanie
Jeśli usłyszymy gwałtowne, niewystępujące dotąd metaliczne stukanie, natychmiast wyłączmy silnik. Wysoce prawdopodobne, że za niepokojące odgłosy odpowiadają panewki korbowodowe silnika. Jeśli rzeczywiście tak jest, czeka nas niemały wydatek związany z kapitalnym remontem jednostki napędowej. Na szczęście, nie jest to jedyna przyczyna metalicznych stuków dochodzących z silnika. Być może to zupełnie normalny odgłos towarzyszący pracującym wtryskiwaczom.
Objawów uszkodzonego silnika jest znacznie więcej. Wyżej wymieniliśmy jedynie najczęstsze. Zabrakło miejsca m. in. na jasną maź pod korkiem wlewu oleju, nadmierny dym wydostający się z rury wydechowej czy notorycznie palącą się kontrolkę silnika. A i w tych przypadkach, nie można mieć pewności, że za objawy odpowiada silnik.
~ groooomer | Oceniano 2 razy 0
Bywa że wystarczy to wyczyścić i styki też. Błąd to wierzyć oczom.To w dieslu.
|
~ groooomer | Oceniano 3 razy +1
Ja nie jestem mechanikie
|
~ kolego jak jesteś | Oceniano 5 razy -3
taki fachowiec to mam problem z silnikiem mitsubishi 1,8 gdi ale w usłudze naprawy płacę tylko za to czego ja nie wymieniłem jesteś w stanie mi pomóc
|
~ grooomer | Oceniano 4 razy -2
Jak brak nadmuchu ciepłego powietrza fo kabiny dolewamy go ale ostrożnie .Korek odkrecamy przez szmatę.Pew
|
~ grooomer | Oceniano 4 razy -2
A co sie śmiejecie ? Za brak wiedzy sie płaci. Trzeba być osłuchanym a co jak np kontrolka nie pokaże wzrostu temperatur
- na słuch poznać bo dziwnie zawory zaczynają postukiwać .Od szybkosci reakcji zależy uratowanie np uszczelki pod głowicą z niepokrzyw Albo następuje nagły wzrost temperatur -włączyć mimo lata ogrzewanie na maxa czyli z nadmuchem do kabiny. Jeśli spada temperatur |
~ jk | Oceniano 1 raz +1
|
~ fss | Oceniano 2 razy -2
|