Pełna wersja

Upadłości biur podróży

2010-10-07 15:25

W tym tygodniu napiszemy o gorącym temacie dotyczącym Turystyki. Coraz częściej słyszymy o upadających biurach podróży. Jak wysłać dziecko na udany wypoczynek oraz jak wyjechać na wczasy nienarażając się na niemiłą niespodziankę.

Ustawa o usługach turystycznych nakłada na biura podróży obowiązek uzyskania zgody na prowadzenie działalności u Marszałka Województwa właściwego ze względu na siedzibę organizatora. Można to sprawdzić na stronie www.turystyka.gov.pl. Wpisując nazwę dowiemy się czy biuro wpisane jest do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Innym obowiązkiem wynikającym z ustawy jest zawarcie umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wykonania zobowiązań z tytułu świadczonych usług. Zawsze możemy zapytać czy taka gwarancja jest zawarta. Jeśli biuro podróży spełnia te dwa kryteria, możemy uznać, że działa zgodnie z Ustawą o Usługach Turystycznych.

Obowiązkiem każdego organizatora wypoczynku dla dzieci, młodzieży i dorosłych jest zapewnienie ubezpieczenia na czas wyjazdu. Każda dobra propozycja wyjazdu musi je zawierać. Takie ubezpieczenie dobrane odpowiednio do miejsca pobytu, zapewni naszym maluchom lub nam, w razie zachorowania podczas wyjazdu lub wypadku losowego odpowiednie leczenie oraz wizytę ambulatoryjną, jeśli nie sam pobyt w szpitalu, w przypadku takiej konieczności. Oczywiście bezpłatnie. Ubezpieczenie umożliwia także rodzicom staranie się o odszkodowanie bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej.

Media ostatnio zasypywały nas informacjami na temat upadłości biur podróży. Przestały funkcjonować dwa duże biura zostawiając swoich klientów daleko zagranicą samych sobie.

Rynek usług turystycznych jest w Polsce bardzo nasycony. Nie ma miejsca na dodatkową konkurencję. Najwięksi touroperatorzy walcząc ze sobą zaczęli sprzedawać usługi poniżej kosztów. Zachęcam, więc do korzystania z usług mniejszych biur podróży. Nastawione są one do sprzedawania konkretnej usługi dla wybranej grupy klientów. Ryzyko zostawienia klientów "samych sobie" jeż dużo mniejsze. Brak opłat za pośredniczenie, które płacą biura podróży działające w naszym powiecie, brak opłat związanych z prowadzeniem lokalu sprawia, że usługi są atrakcyjne cenowo, a przy tym nie tracą na jakości. Oferta jest kierowana do konkretnej grupy klientów. W razie kłopotów z odzyskaniem pieniędzy nie będziemy walczyć ze sztabem prawników tylko właścicielem biura.

Sytuacja branży turystycznej na polskim rynku jest trudna i nieciekawa. Tym bardziej zachęcam do korzystania z usług małych biur podróży, które oferują mniejszy zakres usług, ale na pewno solidnych i bez gwarancji bankructwa…

Zapraszamy na

www. SwiatTurystykiDzieciecej.pl

Mateusz Korpal