Bardzo duży wpływ na ogólny rozwój opon samochodowych miały bez wątpienia sporty motorowe wraz z ich królową - Formułą 1. Inżynierowie udowodnili, że największy wpływ na zachowanie ogumienia na suchej nawierzchni podczas jazdy z dużymi prędkościami ma szczególnie skład gumowej mieszanki opony. W takich warunkach bieżnik odpowiada jedynie za około 20 proc. właściwości opony. Jego rola okazuje się natomiast nieoceniona dopiero na mokrej nawierzchni, gdy niezbędna jest odpowiednia przyczepność oraz wydajne odprowadzanie wody spod opony.
Bieżnik symetryczny to jeden z najprostszych i najtańszych obecnie rodzajów bieżnika, którego wydajność, niestety, nie zwala z nóg. Ten rodzaj bieżnika charakteryzuje się jednolitym wzorem na całej powierzchni opony, dzięki czemu można ją w dowolny sposób zakładać w samochodzie. Bieżnik symetryczny jest najczęściej eksploatowany w samochodach miejskich oraz kompaktowych niedysponujących zbyt dużą mocą. Niewątpliwymi zaletami bieżnika symetrycznego są m.in. duża wytrzymałość, niskie opory toczenia, a tym samym mniejsze zużycie paliwa i niski poziom hałasu.
Bieżnik asymetryczny to bodajże najbardziej zaawansowane rozwiązanie tego typu dostępne obecnie na rynku. Jak sama nazwa wskazuje, posiada on asymetryczną rzeźbę o zróżnicowanym położeniu lameli zarówno na wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie opony. Bieżnik tego typu jest wyposażony w solidne, rzadziej osadzone klocki oraz mniejszej głębokości rowki, natomiast w części wewnętrznej klocki są o wiele gęstsze, a rowki głębsze - wyjaśnia specjalista od opon w iParts.pl.
Bieżnik asymetryczny zapewnia doskonałą przyczepność podczas szybkiej jazdy zarówno na prostych, jak i w zakrętach, dlatego też najczęściej jest stosowany w samochodach sportowych. Z takiego rozwiązania korzystają m.in. stajnie Ferrari, Porsche, Maserati czy też brytyjskiego Astona Martina. Wyjątkowe możliwości trakcyjne bieżnika asymetrycznego sprawdzają się nie tylko na suchej, ale równie na mokrej nawierzchni.
Bieżnik kierunkowy posiada klocki ułożone w kształcie litery V, w sposób symetryczny do linii symetrii czoła opony. Na oponach tego rodzaju umieszczone są zazwyczaj strzałki informujące, w którym kierunku powinny się toczyć, co jest pomocne podczas montażu. Bieżnik kierunkowy posiada bardzo dobre właściwości odprowadzania wody spod opony, a więc zachowuje dobrą przyczepność na mokrych nawierzchniach. Opony z takim bieżnikiem są wykorzystywane zarówno w samochodach klasy niższej, jak i w pojazdach o większej mocy, zapewniających dynamiczną i sportową jazdę.
~ Kuba | 0
Bardzo interesują
|
~ superparts | 0
Świetny material!
|