W mojej opinii nie ma takiej możliwości, aby uczennica technikum realizowała zajęcia ogólnokształcące w szkole a zawodowe (teoretyczne i praktyczne) w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym.
Co prawda w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania znajduje się zapis, zgodnie z którym w szczególnie uzasadnionych przypadkach mających znaczenie dla skuteczności procesu resocjalizacji wychowanka, za zgodą sądu rodzinnego, wychowanek młodzieżowego ośrodka wychowawczego może uczęszczać do szkoły ponadpodstawowej funkcjonującej poza ośrodkiem. Wówczas wniosek o wyrażenie przez sąd rodzinny zgody składa dyrektor młodzieżowego ośrodka wychowawczego, dołączając do wniosku pozytywną opinię zespołu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy, oraz zgodę organu prowadzącego ośrodek (§ 21. ust. 3.).
Jednak powinna to być sytuacja, w której uczennica kontynuuje naukę w technikum, które kształci w zawodzie technik usług fryzjerskich. Natomiast w sytuacji opisanej w pytaniu omawiane dziecko byłoby uczennicą technikum tylko częściowo. Dyrektor technikum w tej sytuacji ma bardzo ograniczone możliwości działania, gdyż w technikum nie ma klas wielozawodowych, uczennica technikum nie jest młodocianym pracownikiem, a organ prowadzący nie zgodzi się na utworzenie oddziału jednoosobowego od klasy drugiej. Uczennica ta nie może być przyjęta do szkoły nie kształcącej w zawodzie, który chce kontynuować. Chcąc ukończyć szkołę w danym zawodzie trzeba zrealizować wszystkie zajęcia ujęte w planie nauczania dla tego zawodu, a dyrektor szkoły nie może ponosić odpowiedzialności za kształcenia przez nauczycieli, którzy nie są jego pracownikami. Nie ma możliwości włączenia programów nauczania zawodowych zajęć edukacyjnych do szkolnego zestawu programów, w SIO musiałby utworzyć oddział jednoosobowy w zawodzie, w którym nie kształci.
W mojej ocenie możliwe są dwa rozwiązania:
Małgorzata Celuch