Wbrew pozorom otworzenie biznesu w małym miasteczku może być opłacalne. Koszty prowadzenia takiej działalności, w tym m.in. wynajem lokalu, są niższe niż w przypadku dużych aglomeracji. Często łatwiej znaleźć tam też klientów. Wiele jednak zależy od tego, w jakiej branży się funkcjonuje. Decydując się na jedną z nich, warto przyjrzeć się lokalnemu popytowi na dane produkty lub usługi i na tej podstawie podjąć decyzję co do sektora, w którym będzie działać przedsiębiorstwo.
W mniejszych miastach dobrze sprawdzają się przede wszystkim punkty handlowe, gastronomiczne i usługowe. Drogeria w Swarzędzu, drukarnia w Piasecznie, a może restauracja w Szczytnie? Pomysłów może być wiele. Najlepiej jednak, aby prowadzić biznes w dziedzinie, na której przynajmniej trochę się znamy. Dzięki wykorzystaniu wcześniejszych doświadczeń lub znajomości tematu wynikającej z własnych zainteresowań o wiele łatwiej jest osiągnąć sukces.
Zastanawiając się, jaki biznes otworzyć w małym mieście, przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na jego charakter, a także liczbę potencjalnych klientów, których może przyciągnąć nowa firma. Jeżeli dane miejsce się czymś wyróżnia, warto wykorzystać tę wiedzę w prowadzeniu działalności. Przykładowo, w turystycznych miasteczkach warto otworzyć punkt gastronomiczny lub postawić na wynajem pokoi. Z kolei w mieście, w którym jest dużo szkół, warto pomyśleć o prowadzeniu punktu ksero lub drukarni.
Szukając pomysłu na biznes, trzeba też oczywiście poznać potrzeby samych mieszkańców danego miasta. Jeżeli brakuje w nim jakichś produktów lub usług, prowadzenie firmy, która je dostarcza, może okazać się strzałem w dziesiątkę. Należy przy tym pamiętać, że mała miejscowość wiąże się jednak z mniejszym rynkiem odbiorców. Warto więc zastanowić się nad biznesem, który można prowadzić nie tylko stacjonarnie, lecz również przez Internet.
Zanim otworzy się nową firmę, trzeba także dobrze poznać konkurencję. Jeżeli w danym mieście, w zależności od jego wielkości, jest już kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt przedsiębiorstw świadczących podobne usługi, zakładanie kolejnego biznesu w tej samej branży może być po prostu nieopłacalne.
Ostatnią kwestią jest przeanalizowanie własnego zaplecza finansowego. Należy więc dokładnie przekalkulować koszty, które są niezbędne do założenia działalności. Nie chodzi wyłącznie o konieczność opłacania czynszu za wynajmowany lokal, ZUS czy prowadzenie księgowości. Przykładowo, otworzenie małej knajpki może dodatkowo wymagać wykupienia koncesji na alkohol. Z kolei do prowadzenia drukarni czy warsztatu samochodowego potrzebny jest zakup odpowiedniego sprzętu, a także jego bieżące serwisowanie.