Myśląc o sklepie internetowym, wielu z nas wyobraża sobie serwisy znanych marek lub ogromne portale aukcyjne, z których codziennie korzystają dziesiątki tysięcy osób. Skojarzenie to nie oddaje jednak w pełni niezwykłej złożoności współczesnego rynku e-commerce, na którym z powodzeniem mogą działać również niewielkie firmy. Zakładanie sklepu internetowego jest stosunkowo prostym zadaniem i są w stanie podołać mu nawet osoby niemające wcześniej styczności z projektowaniem serwisów internetowych.
Niski próg wejścia to jedna z istotnych zalet tej działalności, czyniąca ją ciekawą propozycją również dla początkujących przedsiębiorców. Otwarcie i prowadzenie sklepu internetowego zasadniczo nie wymaga też wysokiego budżetu - dzięki dostępności wielu narzędzi dla e-commerce w niskich cenach, możliwe jest stworzenie funkcjonalnego serwisu bez inwestowania dziesiątek tysięcy. W porównaniu do działalności gospodarczej tego typu tradycyjny sklep wymagałby położenia w atrakcyjnej lokalizacji, estetycznego wystroju oraz zadbania o niezbędną infrastrukturę.
Prowadząc sklep internetowy, należy być jednak gotowym na pewne trudności. Pierwsza z nich dotyczy konieczności przeprowadzenia zakrojonej na szeroką skalę analizy rynku. Musisz wiedzieć, czego pragną Twoi klienci, oraz jak ich potrzeby zaspokajane są przez konkurencję. Mały sklep internetowy potrzebuje wyróżnić się, by zostać dostrzeżonym przez szerszą publikę. Dysponowanie niewielkim budżetem zmusza przedsiębiorcę do poświęcenia szczególnej uwagi kwestii alokacji zasobów. Brak tu miejsca na nieprzemyślane inwestycje, impulsywne decyzje lub nieproporcjonalny rozwój poszczególnych elementów na stronie sklepu wskutek przeinwestowania.
Trudno wyznaczyć uniwersalną ścieżkę, którą powinni podążać właściciele sklepów internetowych. Każdy biznes wymaga wszak indywidualnego podejścia i dopasowania stosowanych rozwiązań do grupy docelowej i realiów rynkowych swojej branży. Już na samym początku warto też określić, w jakim modelu sprzedażowym poprowadzi się swój sklep internetowy. Niektórzy przedsiębiorcy preferują wysyłkę towarów ze swojego magazynu, inni zaś decydują się na wdrożenie systemu dropshippingu, w którym składane przez klienta zamówienie jest obsługiwane przez hurtownię. W Internecie znaleźć można wiele porad na temat tego, jak założyć sklep internetowy krok po krok po kroku w obu tych modelach, wystarczy więc określić, który z nich daje lepsze perspektywy na rozwój marki w danym przypadku.
Podstawowym krokiem jest zadbanie o stabilność i widoczność strony internetowej. W pierwszej kolejności należy pozyskać odpowiednią domenę i wybrać wiarygodny, nieawaryjny hosting. Strona sklepu musi również uzyskać certyfikat SSL. Działania z zakresu IT będą obejmować następnie wdrożenie projektu e-sklepu. Przed podjęciem decyzji na temat tego, jakie rozwiązania technologiczne zostaną zastosowane, warto określić, które z nich pozwolą uzyskać pełną funkcjonalność bez ryzykowania stabilności. W przypadku bardzo ograniczonego budżetu wykorzystać można kreator stron, który pozwoli dobrać funkcje i stworzyć wygląd sklepu za pomocą m.in. modyfikacji gotowych szablonów. To, które z elementów zostaną wyeksponowane na stronie, zależy od rodzaju usług, które świadczy sklep. Warto zadbać na przykład o estetyczne zdjęcia produktów lub przejrzysty i wygodny formularz kontaktowy.
Jeśli nie chcesz zajmować się tworzeniem strony samodzielnie, załóż sklep internetowy z wykorzystaniem modelu SaaS ( Software as a Service ). Najdroższym, lecz i najwygodniejszym rozwiązaniem będzie natomiast zlecenie wykonania dedykowanej strony sprzedażowej. Pamiętaj również, że za każdym odnoszącym sukces sklepem internetowym stoją zakrojone na szeroką skalę działania marketingowe. Promocja serwisu w mediach społecznościowych, za pomocą wirtualnej kampanii reklamowej oraz pozycjonowania w wyszukiwarce pozwoli jeszcze efektywniej pozyskiwać potencjalnych klientów.
Internet nie stoi w miejscu. Trendy w sieci zmieniają się niezwykle dynamicznie, rozwój sklepu internetowego to zatem nieustanne poszukiwanie nowych możliwości, które pozwoliłyby dotrzymać kroku preferencjom konsumentów. Prowadząc działalność gospodarczą należy więc odpowiednio szybko reagować na potrzeby rynku, na przykład poszerzając asortyment o pożądane produkty czy wdrażając nowe metody płatności. Niezwykle istotne jest również nawiązywanie współpracy z wiarygodnymi partnerami, szczególnie tymi zajmującymi się dostawą zamówienia do rąk klienta. Liderzy branży kurierskiej, tacy jak DHL Parcel, stale poszerzają swoje oferty o usługi dedykowane e-commerce (więcej informacji na ich temat dostępne pod adresem https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/przesylki-krajowe/e-commerce.html). Wśród najpopularniejszych udogodnień dl e-sklepów wymienić można pełną integrację z systemem obsługi zamówień przewoźnika oraz szereg narzędzi ułatwiających klientom zarządzanie swoją przesyłką.