Inwestycja pozwoli na szybkie połączenie z Lublinem takich miast jak: Biłgoraj, Janów Lubelski, Łęczna, Łuków, Kraśnik, Krasnystaw, Zamość i Włodawa. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej, oraz do podniesienia atrakcyjności regionów.
- Kolej oznacza lepszą dostępność regionów, a także rozwój gospodarczy i redukcję spalin. Nowoczesny transport musi być nie tylko szybki, bezpieczny, wygodny i ekologiczny, ale także - jak pokazują wydarzenia związane z pandemią - odporny na nowe kryzysy - mówił podczas briefingu marszałek Jarosław Stawiarski.
Podpisane umowy dotyczą następujących inwestycji:
Budowa linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik
W ramach inwestycji o szacowanej wartości ok. 906 mln zł planowana jest budowa 18 km linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto - Kraśnik. Obie trasy zostaną zelektryfikowane, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych. Mieszkańcy południowej Lubelszczyzny zyskają szybkie i wygodne połączenia kolejowe ze stolicą regionu. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1h 36 min. Projekt przewiduje budowa ok.15 stacji i przystanków, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie także studium projektowo-techniczne dla budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35 km jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski - Biłgoraj.
- Dla tego regionu to dobry czas. Wiosną ogłaszaliśmy kwalifikacje projektów dla kolei w województwie lubelskim. Dziś mogę potwierdzić, że rząd PiS dotrzymuje słowa, bo nie tworzymy zapowiedzi, a rozpoczynamy inwestycje. Gratuluję lokalnym samorządowcom, którzy podejmują projekty inwestycyjne dla dróg i kolei - mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zgodnie z zasadami programu Kolej+ Samorząd Województwa Lubelskiego wniesie do projektu wkład własny w wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych (dotyczące koncepcji programowo-przestrzennej, dokumentacji projektowej, robót budowlanych oraz ewentualnych wykupów gruntów) i koszty niekwalifikowalne, które w sumie wyniosą 517,4 mln zł netto.