Przetarg na realizację obwodnicy i rozbudowy drogi krajowej ogłoszono na koniec października br. Wpłynęło pięć ofert, z czego dwie zmieściły się w zarezerwowanej przez GDDKiA kwocie na ten cel (ok. 196 mln zł).
Najtańszą ofertę zaproponowało konsorcjum firm Mosty Łódź (lider), Antex II (partner) oraz PBI Infrastruktura (partner), a najdroższą konsorcjum Unibep (lider) - Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe (partner). Oferty zostaną teraz sprawdzone i ocenione według kryterium ceny (100 proc.).
Wyłonienie najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy na budowę trasy zaplanowano w przyszłym roku. Inwestycja będzie realizowana w systemie tradycyjnym, w oparciu o wydaną przez wojewodę lubelskiego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Rozpoczęcie prac budowalnych zaplanowano w drugim kwartale 2023 roku, a oddanie do ruchu kierowcom w 2025 r.
Zestawienie ofert:
Budżet GDDKiA: 196 138 888,36 zł
Inwestycja obejmuje realizację obwodnicy Dzwoli (ok. 2,7 km) po nowym śladzie, która ominie miejscowość od północnej strony. Rozbudowany zostanie także dalszy odcinek obecnej DK74 (o długości ok. 9,3 km) do połączenia z funkcjonującą już obwodnicą Frampola.
Wykonawca wybuduje jednojezdniową, dwupasową drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o szerokości jezdni 7 m. Konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona i dostosowana do obciążeń 11,5 tony na oś. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Planowana jest budowa sześciu skrzyżowań skanalizowanych, dwóch rond oraz obiektu mostowego, zintegrowanego z przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów.
W woj. lubelskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic powstanie siedem obwodnic. We wrześniu ogłoszono też przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gorajca w ciągu DK74. Obecnie trwa analiza ofert, które wpłynęły w ramach tego postępowania, informowaliśmy o tym w artkule pt. Ośmiu chętnych na budowę obwodnicy, dzięki której ciężarówki ominą Biłgoraj. Ponadto trwają prace przygotowawcze dla obwodnic Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna, Zamościa (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowa (DK63/76).
Pięć z tych obwodnic powstaje w ciągu drogi łączącej S19 w Janowie Lubelskim z przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. W efekcie, pomiędzy Janowem Lubelskim a Zamościem, powstanie ponad 42 km nowego przebiegu DK74, wyprowadzając ruch z miejscowości. Zmodernizowany zostanie także obecny przebieg pomiędzy Janowem Lubelskim i Frampolem oraz Gorajcem i Szczebrzeszynem. To łącznie blisko 20 km, a w efekcie powstanie wygodne i bezpieczne połącznie dwóch dróg ekspresowych: S19 w okolicy Janowa Lubelskiego oraz S17 na przedmieściach Zamościa. Te inwestycje, wraz z wcześniej zbudowaną obwodnicą Hrubieszowa i przeprowadzonymi remontami na wschód od Zamościa, całkowicie odmienią DK74.