Przypomnijmy, że obecnie na trasie Frampol - Szczebrzeszyn obowiązuje ograniczenie tonażowe do 8 ton. Powoduje to, że kierowcy ciężarówek muszą jechać trasą nr 835 w kierunku Biłgoraja.
Obwodnica Gorajca będzie drogą jednojezdniową, dwupasmową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o szerokości jezdni 7 metrów. W ramach inwestycji zbudowane zostaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego. Planowane są trzy skrzyżowania skanalizowane, trzy przejazdy bezkolizyjne i most w ciągu DK74. Droga powstanie w nowym śladzie i będzie liczyć 6,6 km długości. Ominie istniejącą zabudowę Gorajca po północno-zachodniej stronie obecnego przebiegu DK74. Nowa trasa przetnie dolinę rzeki Gorajec i włączy się do odcinka DK74 w miejscowości Gorajec Zagroble-Kolonia.
Przetarg na realizację drogi ogłoszono pod koniec września ubiegłego roku. Wpłynęło osiem ofert, wszystkie zmieściły się w zarezerwowanej przez nas kwocie na ten cel (ok. 184 mln zł). Informowaliśmy o tym w artykule pt. Ośmiu chętnych na budowę obwodnicy, dzięki której ciężarówki ominą Biłgoraj.
Najkorzystniejszą ofertę, która opiewa na ok. 119 mln zł, zaproponowało konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) oraz Antex II (partner). Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie trasy, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudowanie obwodnicy, a następnie uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
Inwestycja będzie realizowana w systemie projektuj i buduj. Powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W woj. lubelskim program zakłada realizację obwodnic Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowa (DK63/DK76).
Obecnie trwają prace przygotowawcze dla obwodnic Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna, Zamościa (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowa (DK63/76). Poza obwodnicą Gorajca na etapie przetargu jest także obwodnica Dzwoli, która będzie realizowana razem z rozbudową DK74 na odcinku Janów Lubelski - Frampol.