W trakcie terapii logopedycznej Metodą Krakowską wykorzystuje się różnego rodzaju pomoce logopedyczne, które pomagają dziecku w rozwijaniu umiejętności językowych. Pomoce te mogą być wykorzystywane zarówno podczas zajęć terapeutycznych, jak i w domu, w trakcie zabaw z rodzicami lub ćwiczeń w domu przy stoliku.
Jednym z najczęściej stosowanych narzędzi w terapii Metodą Krakowską są karty obrazkowe. Karty te zawierają różne obrazki, które pomagają dziecku w nauce poprawnej wymowy oraz rozumieniu znaczenia słów. Na kartach znajdują się obrazy przedstawiające różne zwierzęta, przedmioty, postacie z bajek i wiele innych. Dziecko podczas zajęć terapeutycznych może wskazywać na karty i wymawiać nazwy przedstawionych na nich obiektów. Karty obrazkowe mogą być wykorzystywane także do tworzenia zdań, co pomaga w nauce poprawnej gramatyki. Kolejnym przykładem pomocy logopedycznych stosowanych w terapii Metodą Krakowską są gry edukacyjne. Gry te mają na celu rozwijanie umiejętności językowych poprzez zabawę. Dziecko może uczyć się poprawnej wymowy, słuchania ze zrozumieniem, budowania zdań czy rozumienia znaczenia słów dzięki różnym zabawom, np. memory, labiryntom językowym czy grze w kalambury. Inną doskonałą pomocą logopedyczną są książeczki edukacyjne. Takie książki zawierają różne zadania, zagadki i ćwiczenia, które pomagają dziecku w rozwijaniu umiejętności językowych. Dziecko może uczyć się poprawnej wymowy, rozumienia treści czy rozpoznawania dźwięków i liter dzięki różnym zabawom literowym, np. poszukiwaniu słów zaczynających się na daną literę.
Jednym z ważnych elementów Metody Krakowskiej i pracy nad wymową dziecka jest Manualne Torowanie Głosek®. Praca żuchwy, warg czy języka u dzieci z zaburzeniami mowy nie przebiega prawidłowo. Dlatego logopeda fizycznie uciska narządy mowy podczas ich pracy, aby dziecko mogło skojarzyć dźwięk z prawidłowym ruchem poszczególnych narządów. Jest to ważna technika w pracy logopedy Metodą Krakowską. Logopeda stosuje także różnego rodzaju ćwiczenia słuchowe, które pomagają dziecku w rozwijaniu umiejętności słuchania i rozumienia mowy. Ćwiczenia te mogą polegać na różnych zadaniach, takich jak rozpoznawanie dźwięków, rozumienie komend, dopasowywanie obrazków do słów czy budowanie zdań z wykorzystaniem słów podanych przez terapeutę. W terapii Metodą Krakowską stosuje się także techniki wizualne, które pomagają dziecku w rozumieniu i zapamiętywaniu nowych słów oraz ich znaczeń. Techniki te obejmują różne ćwiczenia, takie jak rysowanie, malowanie, wycinanie, klejenie czy tworzenie modeli z plasteliny. Oprócz powyższych narzędzi, w terapii Metodą Krakowską stosuje się także różnego rodzaju materiały dydaktyczne, takie jak książki, zeszyty, kolorowanki czy puzzle, które pomagają dziecku w nauce poprawnej wymowy i rozwijaniu umiejętności językowych. Podsumowując, terapia Metodą Krakowską to kompleksowe podejście do dziecka z zaburzeniami mowy, uwzględniające jego indywidualne potrzeby i możliwości. W trakcie terapii stosuje się różnego rodzaju pomoce logopedyczne, które pomagają dziecku w rozwijaniu umiejętności językowych. Wszystkie narzędzia wykorzystywane w terapii Metodą Krakowską mają na celu umożliwienie dziecku efektywnego i przyjemnego uczenia się poprawnej wymowy oraz rozumienia języka.