Powstanie Masy Krytycznej w Biłgoraju
Pierwszy przejazd Masy Krytycznej w Biłgoraju miał miejsce 24 kwietnia 2012 r. Masa Krytyczna przejechała dotychczas przez Biłgoraj 56 razy. Powodem dla którego postanowiliśmy organizować w Biłgoraju przejazdy Masy Krytycznej był brak infrastruktury rowerowej w mieście. Przybywało wówczas rowerzystów, miasto przebudowywało główną ulicę, tj. ul. Kościuszki i nie uwzględniono przy jej przebudowie drogi dla rowerów. Biłgoraj jest natomiast miastem bez komunikacji publicznej i bardzo dużo osób porusza się po mieście rowerami.
Cele Biłgorajskiej Masy Krytycznej
Głównym celem który sobie postawiliśmy było uczynienie Biłgoraja miastem przyjaznym dla rowerzystów. Cel ten chcieliśmy zrealizować poprzez: 1) Poprawę warunków poruszania się na rowerze w mieście poprzez budowę nowych dróg rowerowych. 2) Zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów jako uczestników ruchu drogowego. 3) Popularyzację roweru jako wygodnego i przyjaznego dla środowiska środka transportu.
Comiesięczne przejazdy Masy Krytycznej miały na celu zwrócenie uwagi na obecność rowerzystów na ulicach miasta. Przejazdami Masy Krytycznej chcieliśmy uświadomić zarówno władzom miasta, powiatu, gminy jak i wszystkim mieszkańcom Biłgoraja potrzebę budowy nowych dróg rowerowych przy kolejnych inwestycjach drogowych. Zaznaczaliśmy potrzebę przyjęcia jednolitych standardów technicznych dla budowanych dróg rowerowych, tak aby były wykonane solidnie i dobrze służyły rowerzystom, potrzebę ustawiania stojaków rowerowych w docelowych miejscach rowerzystów oraz konieczność szerszego spojrzenia na sprawy rowerowe w Biłgoraju poprzez opracowanie strategii rowerowej miasta tak, aby ruch samochodowy i rowerowy odbywały się w sposób harmonijny i bezpieczny dla wszystkich uczestników.
Co udało się osiągnąć?
Dużo naszych celów udało się zrealizować. Przede wszystkim przybyło nowych dróg rowerowych, ze stanu ok. 2 km dróg rowerowych w 2012 r. do ok. 20 km w 2016 roku. Bardzo ważną załatwioną sprawą było doprowadzenie do zmiany przebiegu pierwotnej trasy szlaku Green Velo, który nie uwzględniał Biłgoraja, tak aby przebiegał on właśnie przez Biłgoraj. Interweniowaliśmy w tej sprawie u Zofii Woźnicy, radnej do Sejmiku Województwa Lubelskiego i między innymi dzięki jej staraniom Green Velo przebiega przez Biłgoraj.
Władze miasta wyrażały chęć współpracy przy zamierzeniach dotyczących infrastruktury rowerowej, ale nie wszystkie nasze postulaty były uwzględniane. Dobrze układała nam się współpraca z Marią Góralską dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, która wykazywała chęć stosowania wielu nowoczesnych rozwiązań dla infrastruktury rowerowej. Budowane są w Biłgoraju już nie tylko ciągi pieszo-rowerowe ale też i wydzielone drogi rowerowe, czy też pasy rowerowe w jezdni, często stosuje się nawierzchnię bitumiczną, która jest najlepsza dla rowerzystów.
Co dalej z Biłgorajską Masą Krytyczną? W dalszym ciągu będziemy organizowali spotkania i wspólne przejazdy rowerzystów ale już w innej formule. Zamiast comiesięcznych zgromadzeń będziemy organizowali 3,4 przejazdy w roku. Dalej będziemy zabiegali o sprawy ważne dla rowerzystów tak, aby Biłgoraj stał się miastem naprawdę przyjaznym rowerzystom.
~ . | Oceniano 5 razy +5
fcc (2016-12-2
Jak to mówią lepiej późno niż wcale ;) Średnia liczba uczestnikó Żeby nie było sam jestem zdecydowan Chyab jednak z tą inicjatywą było coś nie tak, że jakieś 99% rowerzystó Żeby coś osiągnąć w tej tematyce w tym naszym lokalnym grajdole trzeba bombardowa Przy okazji jeśli mowa o infrastruk Panie Dec co tam z rozwiązani Pańskie słowa z 26.01.2016 Jak wiecie jak rozwiązać to zróbcie to na wiosnę, bo remont Długiej/BM |
~ w... | 0
Brakło pomysłów do narzekania
|