Wiele osób z którymi rozpoczynam współprace w zakresie tworzenia oprogramowania webowego zastanawia się czy wybrać katalog produktów czy sklep internetowy. Większość obaw wynika często z niewiedzy i myśl, że sklep internetowy jest trudny w obsłudze i wymaga od jego właściciela mnóstwo zaangażowania. Przekonanie to jest na tyle popularne, że postanowiłem wysmarować artykuł na ten temat. Być może komuś pomoże.
Internetowy katalog produktów służy do prezentacji produktów w sieci internetowej w uporządkowany sposób, najczęściej są to kategorie. Użytkownik ma dostęp do listy produktów, a w przypadku gdy któryś go mocniej zainteresuje może otworzyć kartę szczegółową, opisującą produkt.
Na karcie produktów, praktycznie zawsze zobaczymy galerię zdjęć oglądanego produktu, jego opis oraz dane dodatkowe jak np.: model itd.
Dobrą praktyką jest zamieszczanie na karcie produktów przycisku umożliwiającego kontakt ze sprzedawcą z wypełnionym już polem "nazwa produktu: lub "model".
Katalog produktów nie pozwala na automatyczne przyjęcie zamówienia i obsłużenia go. Transakcje przebiegają drogą mailową bądź telefoniczną bezpośrednio ze sprzedawcą.
Naproście tłumacząc sklep internetowy to katalog produktów online, w którym można dodatkowo dokonać zakupu. W brew obiegowej opinii to właśnie sklep internetowy wymaga mniejszego zaangażowania od sprzedawcy. W sklepie internetowym o ile korzystamy z płatności online, wszystkie etapy zamówienia odbywają się automatycznie. Klient wchodzi na sklep internetowy, przegląda produkty, wybiera te odpowiadające mu, dodaje następnie je do koszyka. Kolejnym etapem jest finalizacja zamówienia. Klient z listy wybiera odpowiednią metodę płatności, dostawy oraz zostawia swoje dane adresowe oraz bilingowe. Płaci za produkt i koniec. W żadnym z tych procesów nie jest potrzebna nasza ingerencja. Gdy zamówienie zostanie sfinalizowane otrzymujemy powiadomienie np. na maila. W firmach takich jak designcart.pl, specjaliści pomogą Ci zautomatyzować praktycznie każdy proces zamówienia, nawet tych produktów, które wymagają indywidualnej konfiguracji.
Zamówienie wystarczy zweryfikować i wysłać. W sklepie internetowy nasz udział ogranicza się do logistyki.
Katalog produktów jest dla sprzedawców którzy sprzedają produkty o zmiennej cenie, produkty które wymagają indywidualnej konfiguracji. To rozwiązanie stosuje się również gdy cena pojedynczego produktu zależy np. od sezonowości i ilości. W reszcie przypadków zaleca się sklep internetowy, ponieważ ma najbardziej zmechanizowane procesy, a więc jest najbardziej wydajnym rozwiązaniem webowym.