W pierwszej kolejności należy dokonać analizy tego, w jaki sposób chcemy użytkować nowy rower. Każdy z nas ma swoje preferencje i oczekiwania wobec wymarzonego jednośladu. Chodzi tu o teren, po którym planujemy się nim poruszać, a także częstotliwość korzystania. Częste przemieszczanie się rowerem np. do szkoły lub pracy skłania ku wyborowi roweru miejskiego lub uniwersalnego crossa. Planując jazdę nieco bardziej ekstremalną, po wyboistych ścieżkach, pagórkach czy lasach dobrym wyborem będzie rower trekkingowy. Te wszystkie czynniki mają wpływ na to, jakiego roweru nam potrzeba.
Po wyborze odpowiedniego typu roweru, przychodzi moment chyba najważniejszy, czyli dobranie go pod swoje wymiary. Ma to olbrzymie znaczenie, ponieważ niewłaściwy rozmiar roweru sprawi, że bez względu na okoliczności, nigdy nie będziemy się na nim czuć komfortowo. Prawidłowy rozmiar musi posiadać każdy element roweru. Dotyczy to rozmiaru ramy, siodełka, pozycji pedału, czy wysokości kierownicy. Pierwszym krokiem jest wykonanie pomiarów ciała, zaczynając od pomiaru w szwie. Pomiar wysokości siodełka i pedału jest bardzo istotny z uwagi na to, żeby nogi w trakcie jazdy były w pełni wyprostowane z lekkim zgięciem w kolanach, aby uzyskać wygodną pozycję do jazdy. Ważna jest również praca nad regulacją kąta siedzenia. Ułożenie siedzenia w pozycji przód/tył zapobiega bólowi rzepki, ramion i szyi. Wiele rowerów ma regulowaną wysokość kierownicy, ale w przypadku rowerów o stałej konstrukcji należy wybrać odpowiednie dopasowanie.
W kwestii bezpieczeństwa na rowerze, najważniejszym elementem są hamulce. Wolno działające hamulce w rowerach narażają rowerzystów na wypadki i poważne obrażenia. Muszą więc być zawsze dokładne i skuteczne. Na szczęście istnieje wiele różnych rodzajów hamulców do większości modeli, które są dobrze znane zarówno nowicjuszom, jak i doświadczonym kierowcom. Hamulce tarczowe linkowe są używane w większości motocykli, ponieważ zapewniają mocne uderzenie. Z kolei hydrauliczne hamulce tarczowe pozwalają na dokładniejsze sterowanie pojazdem. Hamulce tarczowe sprawdzą się przy rowerach górskich, szosowych i hybrydowych ze względu na ogromną siłę hamowania i niezrównany mechanizm. Obok hamulców tarczowych, to hamulce szczękowe są najskuteczniejszą metodą hamowania.