Rejestracja firmy i rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności gospodarczej to niewątpliwie najkorzystniejszy sposób zarobkowania w przypadku osób, które cenią sobie swoją niezależność, możliwość doboru czasu spędzanego przy zajęciach zarobkowych, samodzielnego dobierania współpracowników, klientów i zleceniodawców. Dzięki rejestracji firmy zyskujesz możliwość doboru metod postępowania, sposobu osiągnięcia zysku, sam ustalasz stawki, możesz swobodnie dopasować się do klienta. Jednakże podjęcie działalności wiąże się z koniecznością przejścia przez całą ścieżkę administracyjnych formalności - rejestracja firmy wymaga zgłoszenia tego faktu w kilku urzędach, niekiedy również uzyskania stosownych pozwoleń. Jak wygląda rejestracja firmy w Polsce?
Działalność gospodarcza w Polsce co do zasady wymaga zarejestrowania w odpowiedniej ewidencji - w zależności od jej profilu i zakresu działania są to: Centralne Ewidencja I Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Jednakże istnieją sytuacje, w których nie jest wymagana rejestracja firmy. Jest to podyktowane spełnieniem enumeratywnie wymienionych przesłanek, do których zaliczyć należy:
• próg dochodowy - zarobki osiągane przez osobę prowadzącą działalność nie przekraczają w żadnym z kolejnych miesięcy w danym roku podatkowym nie przekraczają równowartości 50% minimalnego wynagrodzenia podanego na dany rok podatkowy przez Główny Urząd Statystyczny;
• działalność gospodarcza nie jest prowadzona w ramach spółki cywilnej,
• zakres działalności nie wymaga posiadania zezwoleń lub koncesji,
• osoba chcąca prowadzić działalność zarobkową nie prowadziła innej działalności gospodarczej w przeciągu ostatnich 60 miesięcy.
Działalność zarobkowa nie podlega dodatkowej rejestracji również w przypadku zajmowania się działalnością agroturystyczną przez rolników, wytwarzaniem wina przez rolników oraz w przypadku prowadzenia przez indywidualne gospodarstwa rolne handlu detalicznego.
Jeśli żadna z powyższych sytuacji w naszym przypadku nie ma zastosowanie, musimy rozpocząć formalności związane z rejestracją firmy.
Podczas rejestracji firmy musimy posiadać informacje o sposobie rozliczania naszych przychodów i kosztów z fiskusem. Z tego też względu, przed przystąpieniem do procesu rejestracji firmy, należy powziąć informacje o tym, jaka forma opodatkowania i prowadzenia rozliczeń będzie najkorzystniejszym rozwiązaniem w odniesieniu do profilu naszej działalności, wielkości przedsiębiorstwa, szacowanych przychodów i kosztów ich uzyskania. Najlepszym rozwiązaniem jest skonsultowanie naszego biznes planu przed rozpoczęciem rejestracji firmy z doświadczoną księgową lub doradcą podatkowym oraz wybór odpowiedniego biura rachunkowego, które będzie rozliczało nasze zarobki, wydatki, prowadziło dokumentację finansowo - kadrową. Dzięki takiemu delegowaniu obowiązków unikniemy niepotrzebnych błędów i nieprawidłowości. Biuro rachunkowe zapewnia stałe doradztwo w zakresie możliwości wykorzystania na naszą korzyść aktualnie obowiązujących przepisów, wyręcza w sporządzaniu dokumentów urzędowych, prowadzi za nas korespondencję z Urzędem Skarbowym i innymi organami podatkowymi.
W ostatnich latach umożliwione zostało prowadzenie księgowości drogą internetową. Dzięki porozumiewaniu się tą drogą z księgową oraz dzięki możliwości komunikacji online z organami administracyjnymi i skarbowymi, zdecydowanie przyspieszono i ułatwiono dokonywanie rozliczeń.
Dodatkowym ułatwieniem są dedykowane do prowadzenia księgowości online programy do faktur i integrujące rozliczenia przedsiębiorstwa z platformami internetowymi oraz magazynami i dostawcami. Połączenie wszystkich elementów prowadzonej działalności z oprogramowaniami dają automatyczny dostęp do niezbędnej dokumentacji osobom prowadzącym rozliczenia naszej firmy, dzięki czemu oszczędzamy nasz czas, zyskujemy możliwość działania z dowolnego miejsca, sprawowania kontroli nad przedsiębiorstwem o każdej porze, gdziekolwiek aktualnie przebywamy.
Pierwszym krokiem do rejestracji formy jest wypełnienie stosownego wniosku. Dla mniejszych działalności jest to wniosek o wpisanie do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Następnym krokiem jest uzyskanie identyfikatorów - zarejestrowana firma identyfikuje się względem klientów oraz administracji dwoma numerami - NIP i REGON. Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się również z koniecznością opłacania składek ubezpieczeniowych - tak za siebie, jak i za ewentualnych pracowników naszej firmy.
Jak zarejestrować firmę? Formularz można wypełnić:
• online - na stronie internetowej CEIDG, gdzie dostępny jest interaktywny formularz elektroniczny, możliwy do podpisania podpisem kwalifikowanym lub za pomocą profilu zaufanego lub
• osobiście - na druku, który należy złożyć osobiście we właściwym Urzędzie Gminy lub Miasta.
Nie ma prawnego obowiązku zostania podatnikiem podatku VAT w każdym przypadku rejestracji firmy. Jeśli jednak zdecydujemy, że ta forma rozliczenia będzie dla nas korzystnym rozwiązaniem, należy zgłosić ten fakt do właściwego Urzędu Skarbowego przed rozpoczęciem uzyskiwania przychodów przez firmę - przed rozpoczęciem wykonywania usług lub sprzedaży towarów, które będą obarczone podatkiem VAT.
Rozliczanie się z uwzględnieniem podatku VAT jest możliwe tylko w przypadku złożenia odpowiedniego wniosku do Urzędu Skarbowego - tylko urzędowe potwierdzenie wniesienia takiego żądania daje możliwość uzyskania statusu płatnika VAT. Wniosek dostępny jest zarówno w wersji elektronicznej, jak i w formie tradycyjnego formularza dostępnego w każdym Urzędzie Skarbowym lub w wersji do wydruku - jest to formularz VAT-R online. Wypełniony wniosek należy przedłożyć w organie administracji skarbowej.
Jeśli opcję opodatkowania podatkiem VAT wskazujemy już w momencie rejestracji firmy, możliwe jest przesłanie i podpisanie wniosku online. Oznaczenie takiej opcji podczas wypełniania formularza rejestracji firmy w CEIDG automatycznie generuje do uzupełnienia formularz VAT-R. Jest on - po potwierdzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub w drodze podpisu przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego - przekazywany automatycznie do weryfikacji w Urzędzie Skarbowym. Taka opcja - zostania płatnikiem VAT już w momencie rejestracji firmy - jest szczególnie ważna w przypadku, kiedy działalność oparta jest na rozliczeniach z innymi podatnikami VAT i działalności prowadzonej na dużą skalę, z użyciem dużej ilości aktywów.
To dwa ciągi cyfrowe. Pierwszy z nich REGON jest nadawany przez Główny Urząd Statystyczny i aktualnie jest używany jedynie do celów statystycznych. O jego nadaniu przedsiębiorca informowany jest w terminie maksymalnie 6 dni roboczych od rejestracji firmy droga mailową. NIP, czyli Numer Identyfikacyjny Podatnika, jest automatycznie nadawany w momencie rejestracji firmy - jest on przekazywany na adres mailowy wskazany we wniosku w dzień po przesłaniu wniosku do CEIDG.
Rejestracja firmy to również obowiązek ubezpieczenia tak siebie, jak i pracowników. W momencie rejestracji firmy przedsiębiorca staje się bowiem płatnikiem swoich składek ubezpieczeniowych oraz składek osób przez niego zatrudnionych - informacja o rejestracji firmy jest przekazywania do ZUS w momencie zatwierdzenia wniosku do CEIDG. W zakresie składek pracowniczych nie ma konieczności dokonywania dodatkowego zgłoszenia, natomiast w przypadku wykonywanie jednoosobowej działalności osobiście, należy dokonać zgłoszenia, jeśli przedsiębiorca dobrowolnie chce opłacać składki na ubezpieczenie.
Jeśli podczas rejestracji firmy w CEIDG nie zgłosiliśmy się do ubezpieczenia, musimy dodatkowo przedłożyć jedną z dwóch deklaracji - drogą elektroniczną na indywidualnym koncie ZUS lub osobiście - we właściwym Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Dla działalności gospodarczej, która jest jedynym źródłem dochodów będzie to deklaracja ZUS ZUA, która obliguje do opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Dla działalności, która będzie stanowiła jedynie dodatkowe źródło dochodu (przedsiębiorca jest zatrudniony na podstawie umowy, która generuje konieczność opłacania składek ubezpieczeniowych przez pracodawcę), złożyć należy druk ZUS ZZA, dotyczący jedynie ubezpieczenia zdrowotnego.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami rejestracja firmy po raz pierwszy lub po minimum pięcioletniej przerwie uprawnia przedsiębiorcę do skorzystania z ulgi, znacznie obniżającej składki ZUS na okres nawet 6 miesięcy.
Podczas rejestracji firmy nie jesteśmy zobowiązani do podania firmowego rachunku bankowego, bowiem podstawą jego założenia jest wpis do CEIDG. Rachunek jest obligatoryjną platformą ewidencji wszystkich obrotów gospodarczych przedsiębiorstwa, rozliczeń podatkowych i ubezpieczeniowych.
Jeśli nasza działalność wiąże się z uzyskaniem odpowiednich zezwoleń, koncesji, wydaniem odpowiednich decyzji administracyjnych, należy o nie wystąpić jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Należy również zwrócić uwagę na obowiązek posiadana kas fiskalnych przez niektóre z podmiotów - jest on sankcjonowany już od pierwszej transakcji.
Potrzebujesz pomocy w rejestracji firmy? Sprawdź: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy