Wspomaganie w rowerze miejskim uruchamia się w momencie, gdy zaczniesz kręcić pedałami. Mitem jest zatem to, że rowerem elektrycznym będziesz przemieszczać się tak jak np. skuterem, bez kręcenia korbą w ogóle, dlatego że wówczas wspomaganie będzie automatycznie odłączone.
Wspomaganie w rowerze elektrycznym ograniczone jest jednak wyłącznie do 25 km/h poprzez blokadę. Przy rozwijaniu większej prędkości, wspomaganie również nie zadziała. Jednak, jako że mówimy tutaj o rowerze miejskim, większe prędkości mogłyby już okazać się zbędne, a nawet niebezpieczne.
Rower elektryczny miejski jest doskonałym rozwiązaniem, dlatego że pozwala na aktywne przemieszczanie się osobom starszym, a także wszystkim tym, którzy chcą szybko dotrzeć do miejsca docelowego przy jednoczesnym zachowaniu pełnej świeżości.
Rowery elektryczne charakteryzują się przede wszystkim większą wagą w stosunku do modeli klasycznych - różnica ta może wynosić nawet do 10 kg. Mieszkając w mieście, jest to dużym obciążeniem, jeśli zamierzasz przechowywać rower w mieszkaniu, a nie mieszkasz na parterze.
Dlatego też wybierając rower, zwróć uwagę na materiał, z którego wykonana została rama - w przypadku modeli miejskich całkiem dobrym kompromisem jest aluminium. Jest ono dosyć lekkie, ma odpowiednią sztywność, a do tego aluminiowe ramy rowerów nie podnoszą przesadnie ich ceny.
Ponadto, jako że rowery miejskie nie są przeznaczone do ekstremalnego użytkowania, zastosowane w nich mechanizmy są dosyć proste, najbliższe rozwiązaniom klasycznym. Typowym rozwiązaniem dla elektrycznych rowerów miejskich są również hamulce typu V-brake, co podkreśla dosyć rekreacyjny charakter tych rowerów, z uwagi na fakt, że w starciu ze zwiększoną masą rowerów elektrycznych, zdecydowanie bezpieczniejszym i mocniejszym rozwiązaniem będą hamulce tarczowe. Jednak przy typowo miejskim użytkowaniu, hamulce V-brake powinny być w zupełności wystarczające.
Miejsce zamontowania silnika ma duże znaczenie z uwagi na komfort jazdy i wpływ na środek ciężkości roweru. Najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie silnika w centralnej części korby, co wymusza na producentach duże przebudowanie ramy roweru i odpowiednie jej wzmocnienie. Aby zmniejszyć ilość przekształceń, coraz częściej spotykane są rowery z bateriami zamontowanymi w dolnej części ramy - wymusza to stworzenie mocniejszej ramy i przekłada się także na podniesienie jej wagi.
Większa waga pojazdu, połączona z większą prędkością, na ogół jest przepisem na niebezpieczeństwo. Tak jak już wspominaliśmy, rowery elektryczne, niezależnie od tego, czy mówimy o modelach miejskich, trekkingowych, czy też jakichkolwiek innych, zawsze będą one cięższe od klasycznego roweru. Być może z tego właśnie powodu na rowery elektryczne zakładane są blokady. Dzięki ich działaniu po osiągnięciu prędkości większej niż 25 km/h, wspomaganie elektryczne przestaje działać. Jest to sposobem na spełnienie wymogów nakładanych przez prawo.
Teoretycznie blokady można usunąć, lecz w praktyce jest to łamanie przepisów, a także narażanie siebie i innych na niebezpieczeństwo. Rowery elektryczne bez blokady mogą rozpędzić się do prędkości sięgającej nawet 50-60 km/h, co przy poruszaniu się na drogach dla pieszych i rowerów stanowi niemałe zagrożenie.
Komfort jazdy, jaki odczujesz na miejskim rowerze elektrycznym, będzie wprost nieporównywalny do tego na klasycznych modelach. Szybsze docieranie do celu, lekka jazda rekreacyjna ze wspomaganiem nawet do 100 km umożliwi Ci udawanie się na atrakcyjne wycieczki poza miastem i zobaczenie pięknych miejsc, które do tej pory wydawały się położone zbyt daleko od domu.