W czwartek, 27 października, do Urzędu Miasta w Biłgoraju i Starostwa Powiatowego trafiło pismo z apelem o wykonanie sygnalizacji świetlnej na przejeździe rowerowym i przejściu dla pieszych na Al. Jana Pawła II na wysokości ul. Magnoliowej. Wniosek taki złożyli rowerzyści z Biłgoraj Przyjazny Rowerzystom oraz Stowarzyszenia Bezpieczny Powiat Biłgorajski, liczący na poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu.
- Jako przedstawiciele inicjatywy Biłgoraj Przyjazny Rowerzystom oraz Stowarzyszenia Bezpieczny Powiat Biłgorajski zwracamy się z prośbą o wykonanie sygnalizacji świetlnej na przejeździe rowerowym i przejściu dla pieszych na Al. Jana Pawła II na wysokości ul. Magnoliowej - napisali rowerzyści.
Uzasadnili swój wniosek następująco: Na wymienionym przejeździe rowerowym doszło w ostatnim czasie do dwóch poważnych zdarzeń drogowych, w których ucierpieli rowerzyści. Pierwsze zdarzenie miało miejsce 31 sierpnia br., drugie 19 października. O tych zdarzeniach bilgorajska.pl informowała w artykułach pt. Potrącenie rowerzysty oraz Kia uderzyła w rowerzystkę.
W obu przypadkach przypadkach prawidłowo jadących przejazdem rowerzystów potrącił samochód, który nie ustąpił pierwszeństwa cyklistom. Sytuacje te - uważają rowerzyści - mają miejsce, ponieważ ze względu na barierki zamontowane na moście kierujący samochodem ma ograniczone pole widoczności i może dopiero w ostatniej chwili zauważyć rowerzystę. Oba zdarzenia miały miejsce wieczorem, kiedy dodatkowo widoczność nadjeżdżającego rowerzysty jest jeszcze mniejsza.
Rozwiązaniem sytuacji byłoby zdaniem wnioskodawców ustawienie na tym przejeździe rowerowym połączonym z przejściem dla pieszych sygnalizacji świetlnej, takiej jaka istnieje na wysokości Parku Różnówka.
- Sygnalizacja pozwoliłaby uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości i przyczyniłaby się do poprawy bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych. Do tego czasu wskazane byłoby zamontowanie dodatkowego oświetlenia, tak aby wjeżdżający na ulicę rowerzysta był widoczny wcześniej - czytamy w oficjalnym piśmie.
Jakie będzie stanowisko władz w tym temacie? Poinformujemy o tym niebawem.
red.
~ abc | Oceniano 1 raz +1
Spokojnie, będą niebawem. Lamp nie ma, bo obecnie trwa tam przebudowa oświetlenia. Stare zostały zdemontowane, a nowe oświetlenie jest w trakcie wykonywania. Na 3 sąsiednich ulicach (Bartoszewskiego, 1AWP, Mickiewicza) na odcinkach od Kościuszki do BMC trwa przebudowa na oświetlenie LED, pewnie jeszcze w listopadzie będzie skończone.
|
~ ulica bez oświetlenia??? | 0
Lepiej niech lampy zainstalują na ulicy od budynku UMCS do Pogotowia,ANI JEDNEJ nie ma a w nocy jak w 4 literach u murzyna. Tylko czekać aż ktoś nogi połamie i o odszkodowanie poda
|
~ Niko | Oceniano 1 raz +1
Myślenie? Za dużo wymagasz od naszych lokalnych kierowników od inwestycji drogowych. Wykonanie takiego przejazdu to było by zmarnowanie pieniędzy podatnika i jakaś fanaberia w ich przekonaniu. To przerasta ich percepcję poznawczą. Po co zrobić coś dobrego co będzie służyło latami oszczędzi niejednemu cierpienia, kosztów związanych ze zdarzeniami (policja, karetka, szpital, leczenie, rehabilitacja). Za to wiesz w mediach to ładnie wygląda, że inwestycja szacowana była na kwotę np. 25mln pln, a przetarg wygrała firma z ofertą np 21 mln pln i taki "burmistrz" będzie się chwalił że zaoszczędzili pieniądze, a tak naprawdę to przegrali tą kasę, bo kasa wróciła do UE, bo można ją było wykorzystać na właśnie takie fanaberie i inne udogodnienia czy rozwiązania. W każdym innym kraju Europejskim wykorzystuje się kwotę dofinansowania w 100% z myślą o dobru społecznym, u nas na wschodzie uprawia się przy tym głupią politykę. Oczywiście to ma zastosowanie przy każdej innej inwestycji. To jest jakby problem Polski powiatowej.
|
~ jan | Oceniano 2 razy 0
To obwodnica i tir wiozący 25 ton ładunku staje przed nie patrzącym jak wjeżdza na jezdnię 60 kilogramowym rowerzystą,miarujcie i normalizujcie,do ronda i nadruga stronę,albo pieszo poprowadzić rower i lewo i prawo i lewo jak wolne to przechodzimy,stare sprawdzone i stosować a nie cudować.
|
~ Pan tułman.. | Oceniano 4 razy 0
E...nie za dużo tego wszystkiego!!?? dać palec to ci całe rękę wezmą!!! rowerem po lesie a nie po chodnikach!!..
|
~ Larwa | Oceniano 7 razy +1
W końcu ktoś próbuje naprawić błędy tego nadgorliwego głupka, który W TYM miejscu i W TEJ formie zaprojektował przejazd dla rowerzystów. W wersji minimum pewnie wystarczyłby zlikwidowanie przejazdu a pozostawienie jedynie przejścia dla pieszych i wykonanie właściwego oświetlenia . Cyklista musiałby zsiąść z roweru, rozejrzeć się, chwilę poczekać i dopiero wtedy przejść przez ulicę. Podejrzewam, że czas oczekiwania byłby porównywalny z tym potrzebnym na włączenie się zielonego światła. No ale biorąc pod uwagę arogancję niektórych kierowców i "rosnącą świadomość prawną" niektórych pieszych na pewno lepsza będzie wersja maksimum, czyli światła. Może w końcu przejeżdżając tamtędy, przestane się bać, że jakaś ćma wleci mi pod koła zwabiona światłem tej nieszczęsnej latarni.
|
~ Frampolak | Oceniano 3 razy +3
Gdyby ktoś myślał można było przejazd dla rowerów zrobić całkowicie bezkolizyjnie pod mostem wzdłuż rzeki.Wyprofilować teren tak żeby dało się wjechać pod górkę bez używania przerzutek.Trasa przez to byłaby ciekawsza i bezpieczniejsza.Piesi raczej z lenistwa pewnie by tamtędy nie uczęszczali,ale rowerzyści z pewnością tak.Projektanci najczęściej poruszają się wypasionymi furami,więc o maluczkich zapominają.
|
~ jesteś bardzo złym człowiekiem | Oceniano 6 razy -2
.
|
~ Niko | Oceniano 1 raz +1
W zasadzie to masz racje, nie zgadza się tylko jedno. Dla 95 % to co napisałeś to jest normalne. Herezje to są dla tych 5 % i to są dinozaury w samorządach i stare pryki w zarządach dróg, nie wspomnąć o szefostwie drogówki wyszkolonych za PRLu.
|
~ Niko | Oceniano 3 razy +3
HA HA HA HA - inżynier ruchu. Specjalista.
|
~ formaldehyd | Oceniano 2 razy 0
Bariera na moście od strony zachodniej jest pełna i naprawdę zasłania widok pieszemu i kierowcy.Auto jest na moście niewidoczne. Natomiast od strony wschodniej widoczność jest dobra ale namalowano przejazd dla rowerów i nikt już nawet nie zsiada żeby się rozejrzeć.
|
~ ... | Oceniano 5 razy +1
Ale do likwidacji sam przejazd, czy przejazd + przejście. Bo jak się zlikwiduje przejazd, a przejście zostanie, to nic się nie zmieni, rowerzyści będą jeździć przez przejście. Bo czego by się mieli bać, jak biłgorajska policja tak błahymi sprawami się nie zajmuje i udaje, że nie widzi, gdy przed maską radiowozu przejeżdża rowerzysta po przejściu na Kościuszki.
|
~ Ja | Oceniano 7 razy +1
Rowerzysci wyprosili u Boga zdrowe nogi zeby jezdic na rowerach ,to niech jeszcze wyproza muzgi zeby w czasie jazdy myslec bo jak sie obserwoje to malo ktury go ma.
|
~ do likwidacji | Oceniano 8 razy +2
uważam, że ten przejazd dla rowerów jest do likwidacji, na drodze klasy GP nie tworzyć dodatkowego skrzyżowania z sygnalizacją, to jest obwodnica póki co
|
~ Rebai | Oceniano 2 razy 0
Tak i powinni po łące jeździć
|
~ Rebai | Oceniano 5 razy +3
Niech uważają na siebie a nie apelują!!Wpierdzielają się na te przejazdy z prędkością jak na A4 a już żeby się się któreś toto rozejrzało na boki to już nie ma mowy..
|
~ tt | Oceniano 6 razy 0
Gościu tamtędy chodzą dzieci do szkoły i ja mam to w d....e,czy to jest obwodnica,czy nie.Tyle w temacie.
|
~ 11 | Oceniano 6 razy +2
nie wiem dlaczego ktoś to negatywnie ocenia, trzeba mieć trochę więcej wyobraźni. Tą ścieżką przejeżdżają rowerami także osoby starsze i dzieci. Gdyby kierowcy przestrzegali przepisy przejeżdżając przez to miejsce, zmniejszyli prędkość, nie byłoby takich wypadków jak ten pierwszy ze starszym rowerzystą! Jak tak dalej będzie to na tych dwóch wypadkach się nie skończy.
|
~ 11 | Oceniano 4 razy -2
bardzo mądry pomysł, lepiej poczekać na światłach kilka minut niż patrzeć jak ktoś cierpi.
|
~ Wstyd,wstyd | Oceniano 6 razy 0
Kto wymyślił taka głupotę z tymi światłami? Tam są pulsujące pomarańczowe światła i one się sprawdzają i drogo kosztowały. Przy montażu sygnalizacji te światła były by do likwidacji i znów by było kopanie. Najlepszym rozwiązaniem było by poscielenie czerwonego dywanu dla rowerzystów lub montaż szlabanów jak na przejazdach kolejowych.
|
~ biłgorajski nieboszczyk z pobliskiego cmentarza | Oceniano 6 razy 0
ale wam dobrze możecie się spierać a według mnie to rowerzysta powinien mieć dzwonek jak bydło na wypasie w zachodniej europie dzwonić i krzyczeć uwaga nadjeżdżam
|
~ lll | Oceniano 6 razy +2
Można by tam zrobić światła i to w taki sposób, aby były zarówno bezpieczne dla pieszych/rowerzystów, a zarazem powodowały co najwyżej minimalne utrudnienia dla ruchu aut. Trzeba tylko momyśleć, przeanalizować sytuację, podpatrzeć rozwiązania innych. Tyle, że z tym jest największy problem, bo u nas jak się coś robi to się robi po "najprostszej linii oporu", zrobić, aby zrobić, zadanie "odbębnione" i urzędnik ma spokój. / Fakt takie światła jak przy Małpig Gaju to nie najlepszy pomysł. Tam zrobili najprostszą werskę z możliwych. Podchodzi pieszy/podjeżdża rowerzysta wciska przycisk/zadziała detekcja i natychmiast zapala sie pomarańczowe na jezdzni. Nie ważne jak wygląda sytuaja na drodze, czy coś jedzie czy nie. W ziwiązku z tym często dochodzi do niebezpiecznych sytuacji, że auto będące te 20-30 metrów przed przejściem ma do wyboru, albo przejechaźć na późnym pomarańczowym/wczesnym czerwonym, albo gwałtownie hamować. Chyba dosżło tam już nawet do kilku sytuacji, że w tył takiego gwałtownie hamującego auta wjechał inny kierowca (no, ale w sumie tu wina akurat tego z tyłu, bo nie umie zachować bezpiecznego odstępu). No, a poza tym jakość wykonania tych świateł pozostawia tez sporo do życzenia, bo nieraz zaczynają "świrować" i samoczynnie co 30 sekund aktywują zielone dla pieszych nawet jak pusto wokół przejścia (najczęściej po deszczu). / Teraz do sedna. Taką sygnalizację można wykonać dużo lepiej. Dziś rozwiązania branży inżynierii ruchu sa tak rozwinięte, że wystarczy chcieć z nich skorzystać i może powstać fajny system. Oprócz samych świateł dla pieszych/rowerzystów można zastosować detekcję ruchu na jezdni (kamery/pętle indukcyjne), która będzie analizować natężenie ruchu. W takiej sytuacji, gdy na przykład pieszy/rowerzysta chce aktywować zielone światło, a w bliskiej odległości od przejścia będą auta, to system może opóźnić aktywację zielonego dla pieszych i utrzymywać zielone dla aut do momentu, aż nie przejadą i nie zrobi się "luka" gdzie można puścić pieszych. Nikt nie powiedział, że pieszy/rowerzysta musi mieć zielone od razu po naciśnięciu przycisku. Jak poczeka 15, 20, czy 30 sekund to nic się nie stanie, a auta płynnie przejadą. Oczywiście może być sytuacja, że auta jadą jedno za drugim non stop przez dłuższy czas, to oczywiśćie nie ma sensu trzymać pieszego/rowerzysty na czerwonym 5 minut. Możan taką sygnalizację wzbogacić o liczniki, które będą odliczały czas do zmiany świateł (dla aut). W takim momencie gdy pieszy/rowerzysta czeka powiedzmy dłużej niż powiedzmy 60 sekund, a ruch aut jest ciągły mógłby się aktywować taki licznik i odliczać powiedzmy od 10 do 0 czas pozostałego zielonego, wtedy kierowca nie byłby zaskakiwany nagłą zmianą światła i koniecznością gwałtownego hamowania. Dzisiejsze systemy detekcji potrafią nie tylko wykryć, że coś jedzie. Potrafią liczyć auta, odległości między nimi, ilość aut w kolumnie, etc. / Kolejna sprawą to, niedaleko jest skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną (z Krzeszowską), oczywiście projektując taki system terzeba by zaprogramować go tak, aby auta nie trafiały 2 razy pod rząd na czerwone i tym podobne założenia mające zachować płynność ruchu. Można obie sygnalizacje "spiąć" w jeden system. W dużych miastach ITS obsługują całe miasto i kilkadziesiąt, albo i kilkaset skrzyżowań z sygnalziacją. Tu byśmy mieli ledwo 2 sygnalizacje, więc nie ma żadnych problemów, żeby to zrobić (z głową), trzeba tylko chcieć. Oczywiście to powinno być zaprojektowane i zrobione na etapie budowy obwodnicy, ale pewnie i teraz by dało radę zrobić.
|
~ logan do XXI | Oceniano 2 razy +2
wyjales mi to z ust,w stu proc.sie zgadzam,tylko ze wprowadzenie chocby symbolicznej oplaty 1 pln za godzine spowoduje fale nienawisci w stosunku do Roslana,a i Tuskowi przy okazji sie oberwie.Nikt na swiecie nie wymyslil nic lepszego na rozladowanie korkow w centrum,niz oplata parkingowa i abonamenty,ze znizka dla przedsiebiorcow,majacych swoje firmy i bezplatne zezwolenia dla mieszkancow danej ulicy.
|
~ XXI | Oceniano 7 razy +5
Zasadniczo zgadzam się, że obwodnica jest po to, aby umożliwić jaki najbardziej płynny przejazd autem. Faktycznie należy jak najbardziej minimalizować ilość kolizyjnych przejazdów w poprzek. Nie miał bym nawet nic przeciw gdyby przed takimi przejściami/przejazdami był znak stop i nakaz zejścia z roweru i bezpiecznego przeprowadzenia go an drugą stronę. Ale, w zamian na ulicach w centrum nie mających charakteru tranzytowego powinno być, odwrotnie. Tam pieszy/rowerzysta powinien mieć więcej "praw" niż kierowca auta. Choćby taka Kościuszki, Nadstawna. Strefa tempo 30, wyniesione przejścia dla pieszych ponad poziom jezdni, aby zmusić kierowców do zwolnienia, ograniczenia w parkowaniu, tak aby chodniki służyły do chodzenia, a nie jako parkingi, a pieszy musi się gdzieś pod ścianą przeciskać, płatne parkowanie na Kościuszki/Kopernika tak aby przynajmniej części kierowców zabrać argument do wjeżdżania autem do samego centrum, etc. Ja wiem, że dla 95% osób te pomysły to jakieś herezje. W końcu Polska jest jednym z najbardziej zmotoryzowanych państw w Europie, w liczbie aut na 1000 mieszkańców przegoniliśmy już takie kraje jak: Hiszpania, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwajcaria. W Polsce auto to świętość. Dla większości kierowców piesi i rowerzyści nawet na lokalnych uliczkach czy w centrum to zawalidrogi i najchętniej by się ich pozbyli, aby nikt im nie przeszkadzał w płynnej jeździe.
|
~ XXI | Oceniano 7 razy +5
Tyle, że w takim przeciętnym holenderskim miasteczku tam gdzie nie ma ścieżek rowerowych rowerzysta i tak może bezpiecznie i komfortowo poruszać się na rowerze. Porównaj to sobie z jazdą rowerem po Kościuszki w Biłgoraju.
|
~ logan | Oceniano 6 razy +2
tak nawiasem mowiac,dlugosc sciezek rowerowych w Bilgoraju jest juz podobna do miasta Oldenzaal w Holandii,porownywalnego pod wzgledem mieszkancow!!!Siedzcie wiec marudy rowerowe cicho i przestancie narzekac w typowy dla Polaka sposob!
|
~ logan | Oceniano 10 razy +2
calkowicie zgadzam sie z Adamem.Obwodnica,jaka by nie byla,sluzy do szybkiego przejazdu z ominieciem centrum miasta,powinna miec jak najmniej swiatel,rond,jak najwiecej tzw.rozbiegowek do bezpiecznego wlaczania sie do glownego ruchu,podwyzszona np. do 70 km szybkosc i zaaaadnych rowerow.Jezeli zachodzi zas koniecznosc kolizyjnego przejazdu rowerzysty,bezwzgledne pierwszenstwo powinien miec samochod,dla rowerzysty zas obowiazek zejscia z rowera i kilka sekund na piechote ale bezpiecznie.Tak jest we wszystkich krajach zachodnich,lacznie z krolestwem rowerowym Holandia.
|
~ adam | Oceniano 22 razy +8
a ja uważam że to jest mała obwodnica i pierwszeństwo powinny mieć auta, a rowery powinny ustąpić pierwszeństwa samochodom. Sorki cykliści ale nie wszędzie powinniście mieć pierwszeństwo
|