Przetarg na realizację obwodnicy i rozbudowy drogi krajowej ogłoszono pod koniec września br. Wpłynęło pięć ofert, z czego dwie zmieściły się w zarezerwowanej na ten cel kwocie (ok. 196 mln zł). Najkorzystniejszą, za nieco ponad 190 mln zł, złożyło konsorcjum firm Mosty Łódź (lider), Antex II (partner) oraz PBI Infrastruktura (partner).
Inwestycja będzie realizowana w systemie tradycyjnym, w oparciu o wydaną przez wojewodę lubelskiego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Rozpoczęcie prac budowalnych zaplanowano w drugim kwartale tego roku, a oddanie do ruchu kierowcom w 2025 r.
Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Dzwoli (ok. 2,7 km) po nowym śladzie, która ominie miejscowość od północnej strony. Rozbudowany zostanie także dalszy odcinek obecnej DK74 (o długości ok. 9,3 km) do połączenia z funkcjonującą już obwodnicą Frampola. Wykonawca wybuduje jednojezdniową, dwupasową drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o szerokości jezdni 7 m. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Planowana jest budowa sześciu skrzyżowań skanalizowanych, dwóch rond oraz obiektu mostowego, zintegrowanego z przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów.
Kolejną inwestycją, dla której niedawno zakończyła się obligatoryjna kontrola uprzednia przetargu, jest obwodnica Gorajca. Realizowana będzie w systemie Projektuj i buduj. W przetargu na wyłonienie jej wykonawcy wpłynęło osiem ofert. Wszystkie zmieściły się w zarezerwowanej na ten cel kwocie (ok. 184 mln zł). Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na ok. 119 mln zł złożyło konsorcjum, którego liderem także jest firma Mosty Łódź, natomiast partnerem Antex II.
Obwodnica Gorajca będzie drogą jednojezdniową, dwupasmową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o szerokości jezdni 7 metrów. Przebiegać będzie po nowym śladzie i będzie liczyć ok. 6,6 km. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego. Planowane są trzy skrzyżowania skanalizowane, trzy przejazdy bezkolizyjne i most w ciągu DK74. Budowa planowana jest w latach 2024-2027.
W woj. lubelskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic powstanie siedem obwodnic. Pięć z nich powstanie w ciągu drogi łączącej S19 w Janowie Lubelskim z przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. W efekcie, pomiędzy Janowem Lubelskim a Zamościem, powstanie ponad 42 km nowego przebiegu DK74, wyprowadzając ruch z miejscowości. Zmodernizowany zostanie także obecny przebieg pomiędzy Janowem Lubelskim i Frampolem oraz Gorajcem i Szczebrzeszynem, łącznie blisko 20 km. W efekcie powstanie wygodne i bezpieczne połącznie dwóch dróg ekspresowych: S19 w okolicy Janowa Lubelskiego oraz S17 na przedmieściach Zamościa. Te inwestycje, wraz z wcześniej zbudowaną obwodnicą Hrubieszowa i przeprowadzonymi remontami na wschód od Zamościa, całkowicie odmienią DK74.