Branża kosmetyczna ma się dziś naprawdę dobrze, a eksperci przewidują dalsze jej wzrosty. Handel kosmetykami to bardzo ważny segment polskiej gospodarki. Przyjmuje się, że wartość rynku aktywów kosmetycznych w Polsce wyniesie w tym roku ponad 31 mld zł. Największy kanał sprzedaży tworzą sklepy drogeryjno-kosmetyczne. Generują one sprzedaż na poziomie 40%. To, co przede wszystkim wpływa na tak dobre wyniki sklepów drogeryjno-kosmetycznych to promocyjne ceny, lokalizacja oraz szeroka oferta produktowa. Co jednak ważne, z roku na rok drogerie stacjonarne tracą klientów na rzecz sklepów internetowych. Oznacza to jeszcze większą i ciekawszą walkę o klientów między różnymi markami we wszystkich kanałach sprzedaży. Jak wskazuje raport PMR, handel detaliczny produktami kosmetycznymi w najbliższej przyszłości skupiać będzie się właśnie na tych dwóch kanałach. Mowa tu o drogeriach stacjonarnych (sklepy pierwszego wyboru) oraz o kosmetycznych sklepach internetowych. Obecnie 83% konsumentów dokonuje zakupów kosmetycznych w drogeriach stacjonarnych, natomiast 37% w sklepach internetowych. Firma PMR wskazuje, że oba te kanały w 2017 roku łącznie osiągną ponad 57% udziału w całym rynku kosmetycznym.
Pierwszym krokiem w działaniach marketingowych marki kosmetycznej powinno być opracowanie skutecznego planu marketingowego. Jego celem jest określenie działań mających na celu doprowadzenie do postawionego sobie celu. Tworząc plan marketingowy w branży beauty, przede wszystkim skupić należy się na kilku istotnych elementach. W pierwszej kolejności konieczna jest dokładna analiza aktualnej sytuacji w zakresie pozyskiwania potencjalnych klientów, a także analiza samej grupy docelowej. Etap drugi polegać powinien na określeniu celów dotyczących ilości pozyskiwanych leadów marketingowych i sprzedażowych. Na ten podstawie możliwe jest opracowanie dokładnej strategii marketingowej. Plan marketingowy musi także zakładać działania z zakresu monitorowania realizacji poszczególnych działań. Marketing w branży kosmetycznej wymaga bardzo dokładnej odpowiedzi na pytanie, kim są nasi klienci? Oznacza to konieczność zebrania dokładnych informacji o grupie docelowej. Kim są? Co sądzą o naszej firmie? Z jakich mediów korzystają? Jak reagują na naszą ofertę? Plan marketingowy powinien także dokładnie wskazywać na wyróżniki oferty firmy na tle konkurencji. Innymi słowy, oferta powinna jasno wskazywać na korzyści, na jakie klienci mogą liczyć, decydując się na skorzystanie z niej. Wśród przykładowych wyróżników wskazać można atrakcyjną cenę, wysokiej jakości składniki, czy dużą skuteczność działania.
Branża kosmetyczna daje bardzo duże możliwości w zakresie reklamy. Znając dobrze grupę docelową i wiedząc, czym oferta firmy wyróżnia się na tle konkurencji, możliwy jest wybór konkretnych metod marketingowych i kanałów sprzedaży. W dobie internetu podstawą jest skuteczne pozycjonowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania. To właśnie z wyszukiwarki internetowej konsumenci korzystają najczęściej, chcąc pozyskać informacje na temat firm, marek i produktów. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania to większy ruch na stronie internetowej, a tym samym większa sprzedaż. Drogerie stacjonarne koniecznie zainwestować powinny w pozycjonowanie lokalne. Nie można przy tym zapomnieć o utworzeniu Profilu Firmy w Google. Dodatkowo pozycjonowanie w wynikach organicznych wsparte powinno być kampanią Google Ads. To nie tylko reklama w wynikach wyszukiwania, ale także w serwisach partnerskich zrzeszonych w sieci reklamowej Google, w tym np. w YouTube. To skuteczny sposób na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Marketing w branży beauty musi opierać się także o content marketing i media społecznościowe. Content marketing polega na tworzeniu wartościowych treści. Mogą to być teksty na blogu, artykuły sponsorowane, wywiady, czy wpisy gościnne. Bez social mediów trudno jest wyobrazić sobie współczesny marketing. Z portali społecznościowych korzystają miliony użytkowników, a wśród nich są potencjalni klienci promowanej firmy. W kontekście mediów społecznościowych dobrą decyzją będzie również zaangażowanie influencerów. Marketing drogerii i kosmetyków to nie tylko internet. Warto zainwestować również w reklamę w telewizji.
Reklama kosmetyków w telewizji to dla wielu marek podstawa. Nie da się bowiem ukryć, że jest to bardzo skuteczny sposób na dotarcie ze swoim przekazem do szerokiej grupy konsumentów. Co ważne, taka reklama wcale nie musi być droga. Planując działania reklamowe w telewizji, warto skorzystać z pomocy domu mediowego. Dlaczego? Przede wszystkim oznacza to współprace ze specjalistami w zakresie reklamy telewizyjnej. Domy mediowe na co dzień tworzą, planują i zarządzają kampaniami reklamowymi w telewizji. Oznacza to możliwość skorzystania z kompleksowych rozwiązań. Dom mediowy gwarantuje opracowanie skutecznego media planu, dzięki któremu możliwe będzie dotarcie z reklamą do określonej grupy docelowej. Poza tym taka współpraca jest tańsza w porównaniu z zakupem czasu reklamowego bezpośrednio w stacjach telewizyjnych. Wynika to z tego, że domy mediowe korzystają z ofert kierowanych tylko do nich. Dzięki temu koszt telewizyjnej kampanii reklamowej realizowanej za pośrednictwem domu mediowego może być dużo tańszy w porównaniu z kosztem współpracy bezpośrednio ze stacjami telewizyjnymi.